Montemama - Ako pracovať s perlovými schodami
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Montessori perlové schody sú matematickou pomôckou, ktorú môžete vyskúšať so svojím dieťaťom už okolo 2 rokov. Perlové schody sú vlastne korálky v počte 1-9 rôznych farieb navlečené na drôtiku. Zoradením od najmenšieho po najväčší nám vytvoria akoby schody. Sú typické svojou farebnosťou.

Maria Montessori zvolila pre perlové schody  konkrétne farby: 1-červená, 2-zelená, 3- ružová, 4-žltá, 5-bledomodrá, 6-atramentová modrá, 7-biela, 8-hnedá, 9-tmavomodrá. Nedočítala som sa, prečo M. Montessori vybrala práve tieto farby, ale ako vám je iste známe, ona nič nenechala na náhodu.

Deti vo veku okolo 2 rokov bývajú fascinované malými predmetmi, a preto to môže byť vhodný čas na zoznámenie sa s touto pomôckou. Netreba očakávať, že sa dieťa hneď naučí počty, ale môže to byť prvý krok na vzbudenie záujmu o čísla.
Začať môžete jednoduchým zoraďovaním korálok od najväčšieho po najmenšie. Nachystajte dieťaťu pracovnú podložku alebo pracovný koberec a rozmiestnite voľne korálkových hadíkov.

Väčšie deti budú možno už schopné zarovnať korálky na jednu stranu. Vtedy sa dá pekne vnímať, že každý ďalší hadík má o jednu korálku navyše.

Pokračovať môžete napríklad klasickou priraďovačkou. Určite ste doma už priraďovali napríklad zvieratká k obrázkom a toto je niečo podobné.

Predlohu si stiahnete tu: http://www.imagineourlife.com/printables/BeadStair-control.pdf
Môžete doma priraďovať aj na klasické nomenklatúrne kartičky http://www.makingmontessoriours.com/2013/10/montessori-math-hanging-bead-stair.html    (nenašla som zatiaľ stiahnuteľné predlohy, tak toto je len na ilustráciu. Možeš si prípadne vyrobiť svoje a mať to ako svoj materiál na stiahnutie)
Ďalšie variácie na priraďovanie  sú tu: http://thehelpfulgarden.blogspot.sk/2011/12/colored-bead-stair-extension-exercise.html
Ako ste si isto všimli, pri týchto priraďovačkách už prišlo dieťa do kontaktu aj s číslicami. Podvedome tu vlastne dieťa priraďuje správne množstvo k číslu. Vďaka farebnosti korálok si dieťa môže ľahšie zapamätať, ktorý hadík patrí ku ktorému čislu. Zo začiatku bude zrejme aj priraďovať farbu k číslam, ale časom sa to preklopí a začne si spájať číslicu s počtom korálok na hadíkovi.


Práca so stojanom

Na ďalšiu prácu s perlovými schodami je veľmi vhodným doplnkom stojan. Sú na ňom háčiky na zavesenie jednotlivých perlových hadíkov. Pre deti je zavesovanie okrem iného výborným tréningom jemnej motoriky a koncentrácie.

Na druhej strane poriadkumilovná duša dieťaťa láka mať všetky korálky na svojom mieste. Takže je predpoklad, že ich budete mať vždy upratané ;) Keď ich dieťa všetky zavesí, nedá mu to a bude dotykom zas a znova skúmať, ako sa na háčikoch hadíky hojdajú.

Tu sa stávajú perlové schody so stojanom sčasti aj zmyslovou pomôckou. To je pravý zmysel Montessori pomôcok. Dieťa je k nim priťahované zvedavosťou a má chuť na jednej strane stále objavovať niečo nové a na strane druhej opakovať danú činnosť, až kým sa nenasýti.
Pokiaľ dieťa ešte nevie priradiť množstvo k číslam, môže ich vešať postupne na háčiky tak, že ich dieťaťu dopredu nachystáte do trojuholníkovej šablóny na stojane. Takže bude brať korálky z trojuholníka postupne zhora nadol.

 

Doštičky s číslami

Okrem háčikov na zavesenie sú súčasťou stojanu aj doštičky s čislami. A to dostička s číslami od 1 do 9 v celku a aj jednotlivo.  

Opäť sa dá s nimi pracovať na priraďovacom princípe. Ale tiež poslužia dieťaťu na kontrolu, keď sa už samé bude snažiť usporiadať čisla do poradia.

Jednotlivé doštičky s čislami sa dajú použiť na priraďovanie korálok k číslam. To už budete zrejme pracovať so staršími deťmi.

Začať môžete tak, že usporiadate na pracovnú podložku korálky do tvaru trojuholníka. Tento trojuholník už bude deťom známy z predchádzajúcich aktivít. Zároveň nachystáte na podložku drevené doštičky s číslami, ktoré budú v miske zoradené od čísla 1 navrchu po číslo 9 naspodu.

Budete postupne brať korálky z trojuholníka a priraďovať k nim dostičky s číslami. Je vhodné, aby ste vždy, keď vezmete korálky do ruky, povedali: "Toto je jedna." A korálky prstami spočítate: "Jedna." Potom vyberiete dostičku s číslom 1 a tiež ju pomenujete: "Toto je jedna." A položíte ju k prvej korálke. Rovnako postupujete pri ďalších číslach. Pre lepšie pochopenie uvediem ešte príklad na čísle 2. Vezmete do ruky hadíka s dvoma korálkami a poviete: "Toto je dva." Korálky spočítate: "Jeden, dva."

Vyberiete doštičku s čislom 2: "Toto je dva." Položíte ju k druhým korálkam.
 
Takto spárujete všetky korálky s číslami.
 
Keď toto dieťa zvládne, môžete mu to trošku sťažiť. Stačí, že v úvode perlové schody neusporiadate do trojuholníka, ale necháte ich voľne rozhádzané na podložke. Čísla necháte v nádobe zoradené od 1 do 9...

...alebo ich zoradíte dolu na podložku do poradia.
 
Ďalšou variáciou môže byť nasledovné rozloženie.
 
Takto si môžete vytvárať ďalšie aktivity s perlovými schodami. Stačí nasledovať svoje dieťa. Môžete mu spojiť napríklad perlové schody s vyfarbovaním.
http://www.imagineourlife.com/printables/BeadStair-colorsheet.pdf
https://www.teacherspayteachers.com/Product/Color-Bead-stair-worksheet-1737702

Odporúčame používať túto pomôcku deťom do 3 rokov pod dohľadom dospelej osoby z dôvodu obsahu malých častí.

 

autor: Lenka Záhradníková


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...