Montemama - Vyrobte si doma: červeno-modré tyče
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Cítite, že vaše dieťa je už pripravené zoznámiť sa s matematikou, ale chýba vám základná pomôcka? Červeno-modré tyče máte hotové za jeden víkend a môžete ísť na to. Pozrite si návod na výrobu.

Najskôr trochu motivácie. Takto vyzerá originál.

V montessori zariadeniach sa používajú napríklad takto.

Dieťa sa s nimi učí priraďovať pojem k množstvu, poradie čísel, ale aj základy sčítania a odčítania. Podrobný postup, ako sa tyče používajú, opisujeme tu.

Originálne numerické tyče sú úžasná pomôcka. Hladké, lesklé, drevo je pomerne ťažké, takže dieťa si lepšie uvedomuje pri manipulácii rozdielnu veľkosť, sú naozaj príťažlivé. Radosť s nimi pracovať. Nie vždy má však rodinný rozpočet na ne rezervu. Domáca výroba nezaberie veľa času a ak ste ochotní robiť kompromisy, ušetríte aj viac ako polovicu ich hodnoty. Rovnako si vyrobíte aj ich predstupeň – červené tyče, ktoré radíme do zmyslového materiálu.

Poďme na to

Potrebujete:

  • 5,5 m drevených hranolov s hrúbkou 2,5x2,5cm (v praxi sa stretnete s ponukou hranolov dlhých 1m alebo 2m, ale aj menej, minimálna dĺžka jednej tyče musí byť 100cm)
  • farba v spreji modrá (lesklé sú krajšie)
  • farba v spreji červená
  • papierová krycia páska
  • jemný brúsny papier
  • pílka

  1. Tyče si môžete dať na mieru spraviť u stolára, tam ale rátajte s vyššou cenou. Druhá možnosť je zájsť do supermarketu so stavebninami, to sme spravili my. V ponuke mali hranoly o dĺžke 2m, hrúbka 2x2 cm. To je prvý kompromis, originálne tyče sú hrubšie, a to 2,5x2,5cm. Keďže ale ide pri tomto materiáli najmä o dĺžku, nie je to zásadný problém.

    Vzali sme teda 6 dvojmetrových tyčí. Odmerali, zakreslili potrebné miery a prepílili. Narezať si ich môžete nechať aj priamo v hobbymarkete. Potrebujete vyrobiť 10 kusov, pričom najdlhšia tyč má 100cm a každá ďalšia o 10cm menej. Najkratšia má teda 10cm.

  1. Všetky sme najskôr nastriekali na červeno a nechali zaschnúť. Sprej, ktorý sme použili, schol len 15 minút, šlo to rýchlo. Ak si vyberiete rovnakú značku, myslite na to, že neprekryje ceruzku. Prípadné poznámky radšej pred striekaním vygumujte. Ak vyrábate červené tyče pre zmyslovú výchovu, tu vaša práca končí (ak máte obrúsené konce)
  1. Ďalší krok je zaznačiť na tyčiach 10cm úseky, kde sa budú striedať farby. Všetko, čo má ostať červené prelepíme papierovou páskou. Nech vás nemýlia nedolepené konce, za tú časť sme tyče držali v ruke, bolo zbytočné ich prekrývať.
  1. Potom sme obrúsili konce šmirgľovým papierom a nastriekali aj tie (tento krok sa dal spraviť už pri pílení). Odporúčam pri sprejovaní použiť ochranné rukavice.
  1. Tyče teraz prestriekame modrou farbou. Sprejujte určite v závetrí.
  1. Pozor, aby páska poriadne tesnila, zabránite tak zatekaniu farby. My sme museli niektoré časti opravovať. Stále je však striekanie jednoduchšie a rýchlejšie ako natieranie štetcom.


  2. A tu je výsledok. Tyče sú tenšie a drevo je mäkšie, takže nebudú také odolné ako originálny materiál. Majú tiež po dĺžke jemne zbrúsené hrany. Stačí si k nim ale zalaminovať čísla od 1 do 10 a svoj účel dozaista splnia.

Kalkulácia: Náš nákup stál 26 eur. Do košíka sme ale vložili aj brúsny papier a kryciu pásku. Ak by ste kupovali len samotné hranoly (1,13 eura/1m) a farebné spreje (7,35 eura/1ks), vyšli by vás na necelých 22 eur.

Autorka: Lenka Straková


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...