Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *

Spoločné čítanie kníh dieťatka s rodičom je hodnotne strávený čas. Dieťa si rozvíja slovnú zásobu, spoznáva písmená a tiež svet okolo seba. V neposlednom rade spolu trávite krásne chvíle a prehlbujete vzájomné puto. Ako vybrať správnu knižku podľa princípov montessori?

Tých kníh je dnes v ponuke toľké množstvo! Nevešajte hlavu. Je to totiž celkom jednoduché. V knihkupectve alebo v knižnici hľadajte vždy:

1. skutočný príbeh,
2. reálne ilustrácie,
3. krátky text.

To sú základné pravidlá pre výber vhodnej knihy pre deti podľa montessori. Ideálnym zosobnením takejto knihy je napríklad táto:

Keď si prečítate knihu Zranený vtáčik, alebo niektorú ďalšiu zo série Moje malé príbehy Montessori (Upratovanie, Prechádzka, Olovrant) získate dokonalú predstavu, ako to montessori s príbehmi pre deti do šesť rokov myslí.


1. Má totiž skutočný príbeh.

Deti si kreslia, letí vtáčik a narazí do okna. Zachránia ho, vtáčik sa pozviecha a odletí. Deti sú sklamané, chceli si ho ochočiť. Ako bonus sa dozviete fakty o sýkorkách a deti dostanú aj kreatívnu úlohu.


Montessori neponúka malým deťom vymyslené rozprávky o šesťhlavých drakoch, princeznách, čarodejníkoch, lietajúcich psoch či vílach. „My si predstavujeme, ale malé deti veria,“ vravela Mária Montessori. Najmenší nevedia rozlíšiť realitu od fikcie. A ako sme k nim úprimní v bežnom živote, nemotajme im hlávky nereálnymi rozprávkami. Podsúvaním niečoho, čo nie je pravda, im nerozvíjame predstavivosť, ale dôverčivosť.
Príbehy môžu byť úplne jednoduché, detičky ale veľmi zaujímajú, najmä, ak sú im blízke a vedia sa s nimi stotožniť – vystupujú v nich detskí hrdinovia, hasiči, lekári, zvieratá...


2. Má reálne ilustrácie.

Postavy ľudí i zvierat sú proporcionálne realisticky vyvážené.



Pri výbere knižky dbajte na to, aby zvieratká neboli oblečené ako ľudia, krtko v nohaviciach s lopatkou v ruke alebo vtáčik s klobúkom na hlave, prípadne nerobili činnosti, ktoré v bežnom živote nie sú schopné.


3. Text je krátky

Úplne postačí jedna - dve krátke vety na stranu. Príbeh napísaný v krátkych jednoduchých vetách je ideálny na prvé čítanie. Dieťa sa neunaví a udrží pozornosť. Čo stránka to úspešné prečítanie celej vety! Aké motivačné obrátiť list a ísť ďalej.


Rozprávky do koša?

Určite nie. Klasické rozprávky nesú silné morálne posolstvá i pôvabné príbehy, o ktoré nechceme naše deti ochudobniť. Je ale dôležité ponúknuť ich v správnom čase, až bude dieťa pripravené. Mnohé z nich sú navyše skutočne strašidelné. Len si spomeňte na bratov Grimmovcov či doslova horory od Dobšinského. To boli príbehy pôvodne určené pre dospelých. A my určite nechceme malé deti strašiť.
„Ako sa môže rozvinúť predstavivosť detí tým, čo je plodom našej predstavivosti? My si to predstavujeme, nie oni, oni veria. Dôverčivosť je charakteristika nezrelých myslí, ktoré nemajú skúsenosti a vedomosti o realite, a nie sú ešte schopné odlíšiť pravdu od faloše, krásne od škaredého a možné od nemožného,“ píše Mária Montessori.

Tipy na spestrenie:

  • pred čítaním knižky si povedzte, kto knihu napísal a kto ilustroval
  • príbehy by mali mať vždy pozitívne riešenia, dobrý záver
  • čítajte pútavo a skúste si príbeh aj zahrať
  • nebuďte sklamaní, ak nenájdete knihy, ktoré by spĺňali všetky atribúty.

Tu je zopár ďalších kníh, ktoré by mohli detičky zaujať:

Hľadajte spolu vyobrazené predmety, toto majú radi mladšie detičky.



Veľké písmo, krátke vety. Príbeh o tom, ako si dievčatko dokázalo stáť za svojim.

Jedna z najobľúbenejších pre najmenších, vývojové štádia motýľa veselo a nápadito.

Séria o kamarátke Terke a jej dobrodružstvách i bežných dňoch (učí sa bicyklovať, je u zubára, stratí sa v obchode...).

Autorka: Lenka Straková
Zdroj: Maria Montessori: The advanced montessori method


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...

Separačná úzkosť

Separačná úzkosť je vývinovým obdobím, ktorým si dieťa prechádza medzi 6. až 12. mesiacom (niekedy 18.). V tomto období si vytvára puto k najbližšej osobe (väčšinou matke), pri ktorej sa cíti úplne bezpečne a isto. Ak sa tá stratí z dohľadu, prepadá panike, má strach, spustí zúfalý plač... Nakoľko dieťa žije v prítomnom okamihu, nechápe, že sa matka o chvíľu vráti, že ho neopúšťa. Chce s ňou byť v nepretržitom kontakte.

Čítať ďalej...