Montemama - Čítame s deťmi
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Máme šťastie, že na Slovensku v minulosti, ale aj dnes vychádzajú kvalitné detské knihy. Literatúru pre deti nám môže závidieť celý svet, o tom som úprimne presvedčená. Čo ma však mrzí, nevyužívame to. Kvalitná detská kniha nemusí mať nekonečné texty, príbehu však nesmie chýbať myšlienka. Rozprávky majú odovzdávať nejakú hodnotu a musia niečo naučiť. Ilustrácie by mali pracovať s detskou predstavivosťou, nielen s našou peňaženkou.

Učme deti kvalite

Ako však dostať k deťom kvalitné rozprávky bez toho, aby sme ich k tomu prinútili? My sme doma zaviedli dva čítacie časy. Vždy pred spaním zapneme lampu na nočnom stolíku, aby som decká zvolala do postele. To je čas, keď čítam niektorú z rozprávok, ktorá je v poradí. Čítam aspoň akademickú štvrťhodinku, keď je príbeh dlhší, tak aj viac. Potom si spoločne zhrnieme, o čom rozprávka bola. Stačí pár vetami, aby som sa presvedčila, že zaregistrovali aspoň niečo.

Knižku odložíme a deti majú ešte zopár minúť slobody, keď nechám svetlo zapnuté a oni si „čítajú“, čo sa im páči. Niekedy je to klasická Disney knižka, inokedy listujú v Máši a medveďovi. Čoraz častejšie si však vyberajú knihy, ktoré majú hodnotu. Páčia sa im interaktívne spracovania ako napríklad vložené okienka na otváranie a bohaté ilustrovanie, ktoré zapájajú pozornosť, sústredenosť a rozprávajú príbeh cez obrázok namiesto textu. Mladšia miluje tancovanie a obľúbila si detské knihy na túto tému. Tá staršia si už rada prezerá obrázky v encyklopédiách. A mama? Som rada, že si takto po večeroch plním detské sny a čítam rozprávky o Alici v krajine zázrakov, Bambiho v klasickom vydaní, Malú princeznú či Vianočnú koledu.

Na to ešte nemajú vek. Naozaj?

Hlavným problémom detských kníh, ktoré vychádzajú aktuálne na trhu, je to, že sa natoľko prispôsobili detskému veku, až dieťa napokon nikam neposúvajú. Ak to porovnáme s príbehmi z našich detských čias, uvedomíme si, že deti odjakživa počúvali pomerne náročné príbehy. V rozprávkach sa objavovala nespravodlivosť, smútok, ale aj veľa dobrých vecí. Nechýbalo im veľa postáv, zložitejší dej a množstvo prvkov, ktoré sme pochopili až ako starší.  Dnešné deti dostávajú všetky rozprávky v príliš jednoduchej forme. Málo slov, malá náročnosť, málo postáv, žiadny dej. To všetko spôsobuje, že im z celého príbehu musí stačiť pekne nakreslená princezná.

Nebojme sa siahnuť aj po rozprávkach, ktoré nie sú jednoduché. Nie všetko pochopia deti na prvýkrát. Ale ku kvalitne napísanému detskému príbehu sa môžeme vracať znova a znova a vždy prináša deťom niečo nové. Rozprávky majú za úlohu odreagovať deti od bežných starostí, preniesť ich do iného príbehu. No zároveň im majú pomôcť, aby pochopili svet a vzťahy okolo seba. Rozprávka má vyvolať emócie, a to nielen nadšenie, keď na obale knižky uvidia známu princeznú. Čítanie rozprávok je výzva. Sme na ňu my rodičia pripravení?

Napísala: Marcela Beňová


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...