Montemama - Chodíte k logopédovi? Na čo nezabúdať, ak chcete vidieť pokroky
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Odporučila vám pediatrička alebo učiteľka v materskej škole návštevu logopéda? Je to len začiatok dlhej cesty za zlepšením reči. Problémov s rozprávaním pribúda. Nejde len o tradičné trénovanie písmenka r, deti majú čoraz viac problémov s gramatickým vyjadrovaním, rečovou dysfáziou, slabou slovnou zásobou či celkovým porozumením.

 

Dôležitým mýľnikom každého škôlkara je depistáž, teda testovanie školskej zrelosti. Nezabúdajte, že správna a zrozumiteľná reč je jednou z podmienok, aby vaše dieťa prijali do prvého ročníka. Aj preto je dôležité, aby sme logopedické cvičenia nepodcenili a pridali tréning reči do každodenného života.

Len jazykové cvičenia nestačia

Trénujete každý deň, ale posúvate sa len pomaly? Nezanedbávajte tréning rečí vždy, keď sa dá. Veľmi obľúbené sú knižky, ktoré pomáhajú rozviazať jazyk. Deťom veľmi pomáhajú napríklad bohato ilustrované knihy bez textu, ktoré okrem pozornosti a priestorového vnímania rozvíjajú aj reč. Dieťa si z takej knižky môže samo “čítať”, teda prerozprávať dej na obrázku. Ďalšou pomôckou vhodnou pre staršie dieťa sú rozprávky, v ktorých je text prepojený s malými ilustráciami. Takto môžete čitať spoločne, vy text a dieťa dopĺňa príbeh pomenovaním obrázkov. Overenou pomôckou sú aj básničky, riekanky či obľúbené detské pesničky.

Pexeso či písmenká

Nejedna mamička má problém s tým, že dieťa pri učení nechce spolupracovať. Odmieta vyslovovať predpísané slová, hnevá sa, nemá rado učenie. Ak potrebujete trénovať konkrétne výrazy, vyrobte si malú pomôcku a učte deti hrou. Jednoduchou aktivitou je pexeso. Vyberte si také, kde dieťa môže objavovať zvieratká, princezné či kreslenú rozprávku a pri každom otočení pomenúvajte to, čo vidíte na obrázku Po niekoľkých razoch sa pridá aj dieťa.

Takýmto spôsobom môžete trénovať výrazy bez toho, aby malo dieťa pocit, že sa teraz musí učiť. Ak máte doma predškoláka, môžete spojiť spoločné hranie s učením písmeniek. Skladajte si z písmen slová, ktoré potom nahlas opakujte. Na hru môžete využiť papierové písmenká, ktoré si dieťa samo vystrihne, drevenú sadu písmen alebo kocky zo Scrabble.

Rečová gymnastika

Aby sa dieťaťu lepšie rozprávalo, treba rozcvičiť tvárové svaly. Niektoré deti, napríklad tie predčasne narodené, majú problém so stuhnutými svalmi tváre. Našťastie na ich uvoľnenie nepotrebujete ovládať žiadne pravidlá tvárovej gymnastiky. Obyčajne vyplazovanie jazyky, kmitanie jazyka medzi podnebým a spodnými zubami, nafukovanie líc, široký klaunovský úsmev a špúlenie pier niekoľko minút denne pomáha rozhýbať všetky rečové nástroje a prispieva k tomu, aby boli logopedické cvičenia zábavnejšie a uvoľnenejšie.

Prerozprávať zážitok

Najmä pani učiteľky v materskej škôlke upozorňujú, že deti prichádzajú do kolektívu so slabou slovnou zásobou, sú málo komunikatívne a mnohé nepoznajú základné výrazy. Pomáhajte dieťaťu rozviazať reč pravidelnými rozhovormi. Rozprávajte sa o tom, čo ste spolu zažili. Teda nechajte rozprávať dieťa. A pomáhjte mu otázkami. Skúste sa ho spýtať nie len na to, čo sa dialo, ale aj na to, ako sa cítilo. Napríklad vtedy, keď spadlo na preliezke alebo mu iné dieťa požičalo odrážadlo. Pre deti je pomerne náročné prerozprávať to, čo zažilo. A preto je to dobré sa pýtať na situácie, ktoré ste prežili spolu a viete dieťaťu "pomôcť." Taktiež je dobé si s deťmi prerozprávať, čo ho čaká. Napríklad cestou do škôlky. Spýtajte sa, čo spraví ako prvé, keď tam príde a čo potom. Čo si myslí, že ktoré deti tam už budú a čo bude mať oblečené pani učiteľka. Okrem toho, že Vám budú rozprávať, budú myslieť. Deti sa tak na rozdiel od prerozprávania príbehu z rozprávky učia rozprávať v časovej súvislosti, či pomenovať svoje emócie. Aj najmenšie deti môžu prežiť ťažký deň - nehral sa s nimi kamarát, boli sklamané, lebo nemohli ísť na dvor. No na to, aby Vám o tom vedeli povedať, potrebujú pravidelný tréning. Vedieť už od detstva pomenovať svoje pocity pomáha porozumieť sám sebe a učí zdravej psychohygiene. Ani by ste neverili, koľko dospelých s tým má problém.

Pozor na televíziu

Televíziu, najmä ak si radi oddýchnete pri dobrom filme, nemusíte hneď vyhadzovať z domácnosti. Na čo by ste si však mali dať pozor, je televízny podmaz v domácnosti. V niektorých rodinách stále prevláda nie práve šťastný zvyk nechávať televíziu zapnutú od rána do večera. Telka sa nevypína ani počas večere, pri detskej hre, návšteve, skrátka takmer nikdy. Odborníci upozorňujú, že práve neustále zapnuté detské kanály majú negatívny vplyv na slovnú zásobu, zhoršujú pozornosť a deti unavujú. O rôznych nepriaznivých vplyvoch na správanie ani nehovoriac. Ak má vaše dieťa problém s rečou, dajte prednosť zapnutej audioknihe či CD s príjemnou hudbou.

Ako je to s čítaním?

Ak má vaše dieťa výraznejší problém s rečou, nepodceňujte ani vyšetreie u odborníka. Okrem neurológa môžete navštíviť aj psychológa či špeciálneho pedagóga. Tí by mali zistiť, ako je na tom nielen detská reč, ale aj úroveň porozumenia. Niektorí rodičia sa pri vzdelávaní detí spoliehajú na to, že dieťaťu pomôže každovečerné čítanie z knihy. Môže sa však stať, že pri slabom porozumení nebude vôbec vedieť, o čom mu čítate. Pokiaľ vám lekár potvrdí, že dieťa rozumie počúvanému textu ťažšie (nepochopí príkazom a pod.), voľte si pri čítaní také texty, ktoré pomôžu dobehnúť chýbajúcu slovnú zásobu. Nebojte si ísť aj do knižiek, ktoré sú určené pre mladšie deti. Dôležité je, aby dieťa nielen pasívne počúvalo, ale aj postupne reagovalo.Nechajte ho opakovať slová, opísať obrázok či prerozprávať jednoduchý text. Až keď zvládne jednoduchšie rozprávky, môžete postúpiť o level vyššie.

Napísala: Marcela Beňová


Najčítanejšie na blogu

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...