Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Valčeky s úchytkami sú jedna z najobľúbenejších pomôcok zmyslovej výchovy. Lákajú už malé deti, ich používanie má ale svoje pravidlá. Na čo slúžia a ako s nimi narábať?

Valčeky majú štyri sady, každá je iná. Pracuje sa s nimi na stole alebo na zemi, vtedy je ale fajn použiť tvrdú podložku. Tie najužšie valčeky totiž potrebujú pevný podklad, aby stáli a nepadali. Začať môžete s deťmi, keď dosiahnu zhruba 2,5 až 3 roky. Myslite pritom na to, že detičky by už mali byť schopné dlhšie udržať koncentráciu a ovládať svoje pohyby. S valčekmi sa nebúcha, netlačia sa nasilu do malých otvorov, ich veľkosť, hrúbka a hĺbka sa skúma zrakom prípadne prstami.

 

Čo pomôcka rozvíja?

Priamym cieľom je rozlišovanie dimenzií predmetov rovnakého tvaru. To znamená spoznávanie hĺbky, šírky, dĺžky... Zároveň je práca s valčekmi aj prípravou na písanie - rozvíja jemnú motoriku a precvičuje trojprstový úchop, prípravou na matematiku – desať valčekov predstavuje desiatkovú sústavu, dieťa tiež pochopí pojem valec a v neposlednom rade napomáha rozvoju zrakovo-motorickej koordinácie (oko – ruka).


Predstavme si materiál:


V prvom základnom bloku sa mení len priemer valčekov, ich výška je rovnaká.


V druhom sa mení priemer a výška.

V treťom sa tiež mení výška a priemer, ale opačne.

Vo štvrtom majú všetky valčeky rovnaký priemer, ale odlišnú výšku.

Postup:

1.    Začnite s prvým blokom. Sadu položíte pred dieťa, môžete mu pomôcku predstaviť: „Voláme to valčeky s úchytkami.“ Vyberte prvé dva valčeky, musia byť kontrastné, čiže jeden veľmi hrubý a jeden tenký. Pritom si dávajte pozor na pomalý a výrazný trojprstový úchop úchytky. Keď bude dieťa skúšať brať valčeky celé do dlane, neopravujte ho, ale zdôraznenie úchopu čo najčastejšie opakujte.

2.    Povykladajte všetky valčeky miš-maš na podložku. Potom ich poukladajte nazad. Prvý najhrubší a ostatné striedavo, raz tenký, raz hrubý. Ak dieťa nevie vydržať a chce sa zapojiť, dovoľte mu to, pokiaľ možno ale až pár posledných a kontrastných, aby mu bolo jasné, kam ich vložiť. Predvedenie by malo byť bez chyby, aby videlo správnu prácu.

3.    Počas ukážky neskúšajte či valček do otvoru pasuje tak, že ho naschvál budete vkladať do nesprávneho. Radšej ruku nad otvorom zastavte, otočte valček hore dnom a skontrolujte priemer. Ide o rozvoj zrakového zmyslu, dieťa to musí správne odhadnúť. Môžete však preskúmať hĺbku otvorov prstami. Po ukážke nechajte dieťa pracovať samé.

Takto postupne predstavíme všetky sady. Vždy, keď dieťa zvládne prácu s jednou, môže prejsť na ďalšiu. Následným krokom je práca s dvoma sadami - v tvare striešky,

s troma – ako stan 
a so všetkými naraz – do štvorca.

Rozmanitosť valčekov obohacuje aj slovnú zásobu: hrubý, tenší, tenký, vysoký, nízky, veľký, malý,  hlboký, plytký, široký, úzky.

Na dokonalé precvičenie týchto pojmov môžete použiť trojstupňovú rečovú lekciu, písali sme o nej tu.


Tipy:

Mladším deťom môžete ukázať jednoduchší postup: vyložíte valčeky od najhrubšieho po najužší rovno pred pasujúce otvory a dieťa ich vloží nazad.
Ak chcete valčeky ozvláštniť pre staršie deti, zaviažte im oči, nech pracujú naslepo.
Keď dieťa vloží valček do nesprávneho otvoru a ten zapadne tak hlboko, že sa nedá vybrať prstami, nikdy neotáčajte celý blok hore nohami. Zospodu sú malé dierky, kam poľahky vložíte špáradlo a tým valček dostanete von. Pre deti je toto vyslobodzovanie valčekov veľmi príťažlivé a vyhnete sa ich vysypaniu.

 

Valčeky si môžete kúpiť tu

Odrádza vás väčšia investícia? Valčeky su môžete aj požičať tu

Kompletnú veľkú sadu valčekov môže vaše dieťatko vyskúšať v škôlke či na montessori herničkách, existuje ale aj menšia verzia na občasné domáce použitie 

 

Text a foto: Lenka Straková


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...