Montemama - Ktorá vkladačka je vhodná pre moje dieťa?
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Poznáte to video, kde sa mladík snaží vložiť kufor do batožinového priestoru a letuška mu jednoducho pomôže správnym natočením batožiny?
Ak nie, nájdete ho na konci :) 

Áno, práve to je dôvod, prečo je vhodné deťom kupovať vhadzovačky.
Lenže ktoré a kedy?





Áno, vkladačky sú bezpochyby vhodné hračky. Rozvíjajú myslenie, zlepšujú koordináciu oka a ruky a taktiež podporujú jemnú motoriku. No ako z nich vyťažiť čo najviac?

Akou začať...
Na prvú vhadzovačku nastal čas, keď Vaše dieťatko rozumie, čo znamená pusti. Zo začiatku deťom veci náhodne padajú, no ešte pred prvým rokom je dieťa schopné pustiť predmet z ruky. Vtedy je babätkám vhodné ponúknuť prvú vhadzovačku Takú. Ktorá ma okrúhly výrez a vhadzuje sa do nej loptička. Najčastejšie sa používa táto krabička s gulôčkou, kde guľôčka vždy vyjde von. Táto pomôcka pomáha deťom pochopiť aj stálosť predmetov (že veci existujú, aj keď ich nevidia). Práve pre to ju deti obľubujú počas separačnej úzkosti, čiže po 9. mesiaci.

Hneď po nej je vhodná krabička s valcom. Cieľom pomôcky nie je len vhodiť valec do otvoru. Táto pomôcka vedie k pochopeniu logických krokov – otvoriť dvere, vybrať valec, zatvoriť dvere, vhodiť valec, zatvoriť dvere.
A dáva deťom pocit úspechu. Valec netreba nijako špeciálne natočiť, aby sa do otvoru zmestil. Krabičky sú vhodné po 10. mesiaci.


Neskôr je vhodne zaradiť vhadzovanie kocky do štvorcového otvoru a nakoniec vhadzovanie trojbokého hranolu do trojuholníkového otvoru. Trojuholník je náročnejšie trafiť ako štvorec. Vždy sa dáva deťom iba jeden otvor a jedno teleso. Je pre nich dosť náročné rozlíšiť už len to, ako majú telesom natočiť, nie to ešte „hádať“ kam vôbec patrí.
Ak už vedia pekne natočiť rúčku, je možné im dať krabičku kde sa vhadzuje viacero rôznych telies (zvyčajne okolo 15teho až 18teho mesiaca). No ani túto krabičku nie je dobré dať deťom „len tak.“ Všetky telesá dávam do košíčka vedľa krabičky, tam je ich miesto. Keď ich detská hlavička vidí takto pripravené, vníma ich ako výzvu a začne ich do krabičky vhadzovať. Potom sa detí pýtam kam patria, a spolu ich preložíme do košíka. Čo vedie k opakovanému vhadzovaniu. Č o je aj cieľ pomôcky. Cieľom nie je, že do dieťatko jednorázovo zvládne, ale že si opakovane precvičí priraďovanie telies a otvorov, správne natočenie ruky a vhodenie. Toto zabezpečuje precvičenie svalovej pamäti a zlepšenie koordinácie oka a ruky, čo je nepriama príprava na písanie.


Ako vybrať správnu krabičku?

Prvou podmienkou je, že sa dá vložiť teleso do práve jedného otvoru. Čo tým myslím? Že napríklad do kruhového otvoru sa nezmestí trojuholník. Ak áno, vkladačka stráca zmysel. Niekedy sa stane, že sú telesá moc nízke a otočené na výšku sa tiež zmestia kamkoľvek.

Je lepšie, ak sú otvory len z jednej strany - napríklad na vrchu. Aby dieťa videlo všetky možnosti naraz a rozhodovalo sa, kam teleso vhodiť.

Úplne stačí, ak je z každého telesa len po jednom kuse.

Ešte odporúčam vybrať vkladačku, ktorá sa Vám páči aj po estetickej stránke. Prehnane gýčových hračiek je plno, a tie zväčša zabavia len na chvíľku.

 

Prečo nekupovať multifunkčné kocky?

Trieštia pozornosť. Je tam toho jednoducho veľa a deti sa nevedia plne sústrediť len na jednú úlohu. Je pravda, že niektoré deti sa s ňou pekne zahrajú, no viaceré deti sú z nej frustrované. Niektoré úlohy sú pre nich už priľahké a niektoré priťažké. A deti zbytočne zažívajú neúspech.

 

Správna vkladačka je taká, ktorá dieťaťu prináša takú výzvu, posúva ho ďalej v motorických aj rozumových schopnostiach, dokáže ju zdolať a zažiť ten dobrý pocit, že to zvládlo.

 

A na záver to video: 


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...