Montemama - Môj škôlkár nechce kresliť...
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Často sa stretávam s otázkou, ako pripraviť dieťa na školu, keď vôbec nekreslí, nevypĺňa grafomotorické listy a už vôbec nepíše písmenká... A vy by ste ho radi motivovali a jeho umelecké diela si vešali na chladničku. No, nie každý sa narodí ako umelec a školu môže hravo zvládnuť aj tak.

 


Prečo dieťa nekreslí

A spýtali ste sa ho? A aj úprimne počkali na odpoveď? Proste niektoré deti to len nebaví... Alebo si myslia, že "nevedia" kresliť. Nepáči sa im, čo nakreslia. Alebo ich bolí ručička. Alebo nevedia, ako na to... No proste spýtajte sa.


Keď bolí ručička

Aby sa deti naučili v prvom ročníku písať, potrebujú mať dostatočne uvoľnenú celú ruku. Skúste sa podpísať vy vašou nedominantnou rukou a pocítite, aká bude ťažká. Skúste ňou nakresliť a vyfarbiť celý obrázok, bude Vás táto činnosť baviť? Bude sa Vám výsledok páčiť? Budete mať z vášho diela dobrý pocit?

Preto je dobré ruky pripravovať na písanie už od skorého veku, ale úplne inak, ako ceruzkou. Ja sama som bola dieťa, čo malo ťažkú ruku a teda škrabala som ako kocúr. Pamätám si, aké to bolo pre mňa utrpenie napísať celú stranu v zošite. Neznášala som to... A teraz mám doma predškoláka. Keď vidím jeho tlačené písmenká a porovnám ich so svojim odloženým zošitom z konca prvého ročníka, tak je na prvý pohľad jasné, že jeho ruka je omnoho uvoľnenejšia.

Ako teda detskú ruku pripraviť na písanie? Treba na to myslieť skôr, ako dieťa na ceruzku dozreje. Ak aj máte staršie dieťa, odporúčam robiť s ním podobné hry.

Koordinácia oka a ruky od prvého roka

Okolo jedného roka zažínajú deti všade všetko pchať, najkôr veľké predmety do veľkých dier a o čo viac sa blížia k dvom rokom, o to viac ich zaujmú malé predmety a malé diery. Všetky tieto aktivitky si s deťmi viete ľahko vyrobiť doma. Zrecyklovať krabičky, fľašky a podobne a vhadzovať do nich všetko možné aj nemožné, od kamienkov cez špáratká či pom-pom guľôčky.

Začneme od ramena

Okolo 1,5 roku sa nám deti menia na malých pomocníkov. Chcú robiť všetko a naozaj. A je to dobré prirodzene využiť práve na uvoľnenie ramenného kĺbu. Napríklad umývať nástenné zrkadlo, sklenené dvere alebo sklo na sprchovom kúte. Proste nejakú veľkú plochu, ktorú môžu stierať stierkou a vykonávať pri tom cielený pohyb zhora dole. Takisto je vhodné im dovoliť utierať a umývať veľké vodorovné plochy alebo aj vysávať či zamätať. Všetky tieto veľkomotorické cielené pohyby pripravujú ruku na písanie. Ak váš drobec prejavý záujem o farbičky, je vhodné mu dať také, ktoré uchopia celou dlaňou. A ako plochu na kreslenie mu ponúknuť veľký baliaci papier na zemi alebo tabuľu, a podporiť kreslenie v stoji.



A teraz k prstíkom

Než začneme cvičiť prsty, je dôležité posilniť dlane. Napríklad plastelínou. Valkať, mačkať, vykrajovať, modelovať. Nemusíte rovno robiť plastelínové zvieratká, stačí sa s ňou hrať. Malým deťom aj tak nejde o výsledok ale o proces tvorenia. Dávať deťom celú sadu farebných plastelín je zbytočné. Úplne im stačí jedna obľúbená farba. Ak im dáte plastelín viac, vznikne z nich guča neindifikovateľnej farby, ktorá prestane byť na hranie príťažlivá. Ak sa bojíte neporiadku, odporúčam kupovať tvrdnúce plastelíny. Keď rozsypané kúsky vytvrdnú, dajú sa krásne povysávať z podlahy aj koberca. A toto posilňovanie dlane a prstov je zároveň dobrý tréning na vytrvalosť a prácu posediačky pri stole.

Samozrejme, sú dobré aj všetky vkladačky a vhadzovačky. No keď ich ponúkam deťom okolo 2 rokov, tak ich vyrábam tak, že predmet treba do otvoru "vopchať" a zapojiť prsty. Napríklad ak deťom pripravujem krabičku s kruhovým otvorom na vhadzovanie pom-pom guľôčok, tak dierku spravím takú, aby tam guľôčky neprepadali samé. Prstíky si dieťa precvičí už pri úchope guľôčky troma prstami (trojprstový úchop a príprava na držanie ceruzky) a taktiež pri ich vtlačení do otvoru (jemnomotorický pohyb posilňujúci svaly prstov porebných na písanie).

Nožničky a strihanie. Najvhodnejšie je ich deťom dať vtedy, keď prejavia záujem. Čo väčšinou býva medzi prvým a druhým rokom. Nečakajte od detí, že hneď budú niečo vystrihovať. Najprv im treba ukázať, ako sa nožničky otvárajú a zatvárajú jednou rukou. Až potom môžete pridať papier. Mne sa osvedčili jednofarebné pásiky dlhé asi 15 cm a široké približne 8mm, najprv držím papier ja a dieťa strihá, neskôr dávam papier do ruky dieťaťu. A deti strihajú a strihajú a strihajú. Doma strihančeky nevyhadzujte, hlavne ak použijete farebný papier. Tieto kúsočky môžete použiť na "vyfarbenie obrázku." Čiže na predtlačený jednoduchý obrázok, napríklad jabĺčka, môže dieťa kúsočky papiera lepiť a vytvárať tak koláž. Odporúčam nerobiť tieto činnosti po sebe. Je to moc dlhé sedenie za stolom a precvičovanie ruky. Proste deti to unaví a prestane baviť. Lepenie koláži odporúčam ako recykláciu strihančekov, ktoré sa nejaký čas zbierajú do krabičky. Lepenie a koordinácia oka a ruky je tiež dobrý tréning na písanie a čítanie v škole.



Montessori tácka na lyžicovanie

Typická aktivita v montessori materských školách. Dve misky, v jednej je fazuľka, druhá je prázdna a medzi nimi lyžička. Prečo medzi nimi? Aby sme deťom nepodsúvali infomáciu, ktorou rukou si majú lyžičku zobrať. Odporúčam ťažšiu lyžičku a ideálne s okrúhlou rúčkou pripomínajúcou ceruzku. Deťom ukážeme, ako môžu prenášať fazuľky z jednej misky do druhej. Toto cvičenie je vhodné pre deti po 2,5 roku. Menšie deti viac láka zvuk, ktorý vzniká pri rozsýpaní fazuľky a pri cvičení robia neporiadok. V tomto veku už dokážu pochopiť, že fazuľka na lyžicovanie nie je na jedenie. Deti okolo 2,5 roka sú motoricky aj rozumovo vyspelé, aby ho previedli správne a s výzvou, ktorú im k tomu dáte.  Takou výzvou môže byť napríklad to, aby prenášali fazuľky tak, že ani jedna nespadne, alebo sedieť bez pohnutia ako socha a hýbať iba tou rukou, ktorá prenáša fazuľky... Takéto cielené lyžicovanie v pokoji a pomalým pohybom priamo pripravuje ruku na písanie na papieri. A to omnoho viac, ako grafomotorické listy v čase, keď ešte nie je rúčka dostatočne posilnená a úchop ceruzky je nesprávny.

Tip: lyžičku môžete zameniť aj za rôzne kliešte či pinzety a fazuľky neskôr za cícer či šošovicu.

Čiže pred tým, než budete chcieť od dieťaťa aby kreslilo, zamerajte sa na ruku, aby bola pripravená čo najviac a kreslenie mu neskôr prinášalo radosť...

Napísala: Marcela Gregorovičová
Foto: vlastné


Najčítanejšie na blogu

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...