Montemama - Zimné kreatívne farbenie s predškolákmi a malými školákmi
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Farbičky, vodovky, temperky, fixky a iné maľovátka. V ponuke je ich všade plno, no ako si z nich vybrať? Čo by mali byť kritériá pri výbere a čo si s nimi môžete vyvoriť?

 

O tom ako pripraviť ruku na písanie som už čo to popísala v článku Môj škôlkár nechce kresliť... teraz sa chcem zamerať skôr na to, čo robiť keď škôlkar kresliť chce a má správny úchop. Pod správnym úchopom myslím úchop písadla tromi prstami, tak, aby to bolo dieťaťu prirodzené. Ceruzka leží na prostredníku a z vrchu ju pridŕžaju palec a ukazovák. Aby dieťa v predškolskom a skorom školskom veku držalo správne ceruzku, tak aj ceruzka by mala byť správna. Ceruzka by mala byť dostatočne hrubá (aspoň 9-10 mm) a trojhranná. Maťko používa aj v škole túto. Obyčajnú ceruzku sme začali zháňať, keď Maťka začali baviť grafomotorické úlohy a bludiská (mal necelých 5 rokov)

uchop

 

S Maťkom (6 rokov a 3 mesiace) sme dnes, počas lockdownového popoludnia, mali vyfarbovaciu náladu. Na rôznych zimných omaľovávnkach zakúpených či voľne stiahnutých Vám ukážeme, aké farby používame a prečo som mu ich vybrala.

 

obrazky

 

Voskovky

Na prvé vymaľovávacie pokusy odporúčam voskovky. Sú mäkké, zanechávajú jasnú širokú stopu a sú k dispozícií v rôznych farbách. Odporúčam voskovy buď trojhranné alebo okrúhle so šírkou aspoň 1 cm. Deti sa učia odhadnúť tlak na podložku, preto odporúčam voskovky, ktoré tak ľahko nezlomia. Postupne zistia, že nemusia až tak veľmi tlačiť. My máme doma už druhú krabičku týchto. Majú jasné farby a dobre sa držia. Priemer voskovky je 14mm, a pri tom sú "krátke" len 7,5cm. Sú obzvlášť vhodné na vyfarbovanie veľkých plôch. Vyfarbovanie s nimi je omnoho rýchlejšie ako s klasickými farbičkami, preto ich veľmi oľubujú aj mladší škôlári. Odporúčam ich pre deti od približne 2,5 roka, no kľudne ich môžete zabaliť do školskej tašky prvákom.

voskovky

 

Farbičky

Farebné farbičky (spolu s fixkami) máme doma potriedené podľa farieb v pohárikoch označených nálepkou. Všetky farbičky (či fixky) sú široké aspoň 1 cm a sú okrúhle alebo trojhranné. No Maťko si vyberá len niektoré. A to tie, čo majú silnú stopu pri vyfarbovaní. Trojhranné "jumbo" farbičky nájdete v rôznych prevedeniach a cenových reláciach, no tu určite odporúčam siahnuť po drahšej sade s nelámavou tuhou (alebo aspoň málo lámavou). Maťko najradšej farbí s týmito, dokonca si ich vypýtal na Vianoce, lebo sa mu minula "telová" a fialová. Rovnakú sadu má aj v škole a má na nich rád to, že sa mu dobre strúhajú. Je v nich naozaj "široká" tuha s priemerom 5 mm, čiže vyfarbovanie s nimi ide pomerne rýchlo, vyberá si ich hlavne na obrázky, na ktorých je mnoho detailov.

farb

 

Fixky

No, to je kategória sama o sebe, veľakrát o nich platí - deti ich milujú a rodičia nenávidia. Deti milujú fixky pre ich výraznú stopu, rýchle farbenie, rodičia ich "nenávidia" pre zafarbenie rúk, oblečenia či nábytku. Taktiež ich nevýhodou je zaschnutie, či polámané a zatlačené hroty. Pre mňa je ich nevýhodou aj to, že sú väčšinou moc tenké do ruky a deti nimi zvyknú neprimerane tlačiť alebo naopak kresliť až moc z ľahka. Preto fixky volím až keď dieťa farbí voskovkami a kvalitnými ceruzkami. Tieto, s ktorými si Maťko kreslil dnes, nemali byť pre neho, ale pre iné 4 ročné dieťatko. No ostávajú u nás. Sú hrubé, sýte, majú pevný hrubý hrot, ktorý sa nezatlačí ľahko a sú prateľné. Ja fixky testujem tak, že sa nimi popíšem a skúšam ako ťažko je ich umyť. Tieto išli až prekvapivo dobre mydlom a teplou vodou. Sú vhodné na kreslenie aj na vyfarbovanie.

fix

 

Bonus - zvýrazňovače

Tak toto je u nás aktálne "top" - zvýrazňovače. Kvôli farbám samozrejme. No klasické sa veľmi rýchlo zničili. Tieto sú gélové, strúhateľné, v rovnako neónových farbách ako moje náročné dieťa požaduje. Konečne môže vyfarbovať zvýrazňovačmi bez toho aby ich zničil alebo nám vyschli. Samozrejme, ako je u mňa podmienkou, sú vhodné do detskej ruky predškolského veku približne od 4 rokov. Potešíte nimi aj veľkých školákov, ktorí ich už potrebujú naozaj, nakoľko nevysycháju.

zvyr

 

Maľovanie farbami

"Vytláčacie" vodové alebo prstové farby sme začali obmieňať klasickými vodovkami niekedy pred 3tími narodeninami. Začali sme vodovkami s veľkými farbami a vyfarbovali sme jednofarebné veľké jednoduché obrázky (napríklad žltou banán, zelenou hrušku, červenou jablko...). Teraz používame vodovky rôzne - klasické, s trblietkami či neónové. Pri vodových farbách je dôležité, aby zanechávali dobrú stopu. Taktiež odporúčam štetce, ktoré sa deťom dobre držia a uzatvárateľnú nádobu na štetce, ktorá znižuje riziko rozliatia. Naša ostala v škole. Po rozliati vody mi Maťko "pripomenul" že by so mu mala jednu kúpiť aj domov.

vodov

Temperové farby v kelímku

Temperové farby používame aj vytláčacie aj v kelímku. Tieto sa mi zapáčili pre sýtosť farieb a šikovné balenie. Cielene som vybrala menšie balenie, aby sme si mohli niektore farby "namiešať." Odporúčam ich pre vek 5,5 a staršie deti. Pokiaľ nemajú záľubu v miešaní farieb a odtieňov ako to moje, tak je vhodnejšia sada s 12 kelímkami.

 

temp

 

Lepidlo

Lepenie vie byť aj iné ako len klasickou lepiacou tyčinkou, k lepidlu môžeme potrebovať napríklad štetec. Na fotke je táto sada. Ako myštičku na lepidlo sme použili plastové viečko. Maťko si na obrázku "natrel" sneh lepidlom a potom si tam dosypal soľ. Po vyschnutí vymaľoval iglu trblietavými vodovkami.

kolaz

Druhý lepidlový obrázok bol náročnejší. Najprv si Maťko vyfarbil šišku a vetvičky fixkou. Potom lepidlom nakreslil vetvičky, ktoré bohato posolil. Po vyschnutí sme prebytočnú soľ otriasli a vetvičky dofarbili na zeleno. V poháriku si Maťko spravil "zelenú vodu" štetcom a vodovými farbami. Túto vodu pipetou opatrne kvapkal na vyschnuté lepidlo so soľou.

kolaz2

Keď sme tento týždeň začali "tvoriť", tak som sa Maťka pýtala, či ho môžem fotiť. Maťko mi povedal, že Vás chce inšpirovať aby ste si maľovali všeličo s deťmi. A tak sme si poobede vždy niečo vyfarbili. Tieto obrázky sú čisto Maťkove výtvory, ja som si tvorila svoje. Použili sme takmer všetky farby, ktoré aktuálne doma používame. Tak dúfam sa nám to podarilo.

Marcela Gregorovičová

lektorka montemama

a prvák Maťko


Najčítanejšie na blogu

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...