Montemama - O čiernej a bielej alebo ako to vlastne tie bábätká vidia?
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Keď sa bábätko narodí, tak takmer vôbec nevidí. Jeho zrak je veľmi rozmazaný. Bábätká v prvých troch týždňoch od narodenia vnímajú iba silné kontrasty a rozdiely medzi svetlom a tmou. Prvé tri mesiace je bábätko schopné vidieť relatívne čisto približne do vzdialenosti 25 centimetrov. Táto vzdialenosť vôbec nie je náhodná. Je to vzdialenosť z maminej náruče do maminej tváre.


Ľudská tvár je pre bábätko najfascinujúcejší objekt na skúmanie. Chce ju vnímať, chce vnímať naše emócie, či pohyby našich pier, počúvať zvuk, ktorý nám vychádza z úst. Aj na našej tvári je tiež niekoľko kontrastov, máme výrazné oči, obočie, mihalnice v porovnaní s bledou pleťou. Máme ústa, ktoré pre deti vydávajú nádhernú melódiu a preto ich tak radi sledujú.

Prostredie, v ktorom sa dieťatko nachádza, by mu malo poskytnúť príležitosť na zrakovú stimuláciu. Preto by toto prostredie malo byť farebne pestré. Pre bábätká nie je veľmi vhodné, keď je všetko farebne jednoliate. Keďže deti vidia na väčšie vzdialenosti rozmazane, tak farebne nevýrazné prostredie im splynie.


Ešte škúli?

Očný sval je jeden z prvých svalov, ktoré sa učí dieťatko vedome ovládať a zamerať. Medzi 3. týždňom a tretím mesiacom je zrak detí zameraný na kontrasty. Najsilnejší kontrast, ktorý vieme deťom ponúknuť, je kontrast čiernej a bielej farby. Práve táto farebná kombinácia ich priťahuje priam magneticky. Tým, že im ponúkame vidieť to, čo ich práve zaujíma, začnú posilňovať okohybný sval a funkcia oka sa im začne zlepšovať. Platí tu to, čo pri každom svale. O čo viac ho precvičujeme, o to je pevnejší a o to presnejšie ho vieme ovládať. Kým bábätko na konci šestonedelia ešte nemá rozvinutú koordináciu oboch očí a škúli, okolo štvrtého mesiaca sa už dokáže na predmety zamerať oboma očami naraz. Predmet dokáže sledovať len zrakom, bez toho, aby muselo otočiť celú hlavičku. Pri polročnom bábätku by sa malo škúlenie úplne stratiť.


Aké farby

Čierno-biely svet tiež nie je ideálne riešenie a nemusí byť všetko čierno-biele. Rovnako, ako keď je skoro cela izbička a takmer všetky hračky len v 2 až 3 troch farbách vrátane bielej. Deti potrebujú okolo seba aj iné, rôznofarebné predmety.
No je pravdepodobné, že čierno-biele hračky budú preferovať v celom prvom polroku svojho života.


Výber hračiek

Ako prvé môžeme trojtýždňovým bábätkám ukázať čierno-biele závesné mobily. Vešajú sa na miesto, kde dieťatko nespí, do vzdialenosti približne 30 centimetrov nad bruško. Závesné mobily sa nedávajú nad hlavičku bábätka, aby v polohe na chrbte nešlo do záklonu.

Zamerať oči na niečo, čo drobca fascinuje je veľmi náročné a práve preto by sa mali závesné mobily ponúkať bábätkám, keď sú vyspané. Aby si oddýchnutý zrak precvičovali a nie presiľovali pred zaspaním.

Tým, že bábätku ponúkame to, čo práve chce vidieť, napomáhame tiež rozvoju jeho mozgu. Už malé bábätko sa dokáže koncentrovane zamerať na niečo, čo je pre neho lákavé. A ak mu to ponúkame opakovane a dieťatku to prináša radosť, učí sa sústredeniu. Veľmi dôležité je bábätko počas sústredenia nerušiť!

V polohe na brušku ocenia čierno-biele knižky a obrázky. Keď pred sebou zbadajú to, čo ich práve zaujíma, veľakrát aj zabudnú, že v tejto polohe chceli plakať :)
Potom, ako im odznie úchopový reflex a začnú predmety vedome chytať, ocenia jednoduché čiernobiele hrkálky či loptičky, ktoré samozrejme hneď po preskúmaní zrakom budú smerovať rovno do úst. Ale to už je iná téma :)

Marcela Gregorovičová

Podcast:


Najčítanejšie na blogu

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...