Montemama - Ideálny čas nástupu do škôlky je, keď sú dieťatko aj rodičia pripravení. Kedy to však je?
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Blíži sa september, a ak ste z väčších miest a máte dieťa okolo troch rokov, tak už asi viete, či ste mali "šťastie" a vašeho drobca prijali. Po eufórii že sa Vám miesto ušlo, príde vytriezvenie, že čo bude teraz.

Sú to už tri roky, čo sa Vám zmenil svet. Keď ste sa z jedného dňa na druhý stali rodičom. Pravdepodobne to bolo spojené s množstvom emočných výkyvov od najväčšej radosti až po najväčšie zúfalstvo. Preorganizoval sa Vám život, a aj keď si to možno veľmi neuvedomujete, dosť sa podriadil rytmu Vášho dieťaťa. Kedy bude unavené a bude musieť spať, kedy bude hladné ... Proste kolotoč. Boli ste pri prvom slove, kroku, modrine. Pri každom soplíku, chorobe či prvom umeleckom diele. Boli ste pre vaše dieťa celý svet. Cez vás spoznávalo, ako tento svet funguje a čo môže od neho očakávať.

A teraz sa to má zmeniť. Teraz, keď už je to malé bábo "samostatný" človek.

Zvládne túto veľkú zmenu v živote?

Nebude mať pocit, že ho odkladáte? Nezačne vás kvôli tomu nenávidieť? A zvládnete to vy?

Deti sú väčšinou na škôlku pripravené medzi druhým a štvrtým rokom. Spoznáte to podľa toho, že sú priam fascinované inými deťmi, radi ich pozorujú, pridávajú sa k nim, a čím ďalej, tým menej vás pri iných deťoch potrebujú. Chcú si zúročiť to, čo sa v bezpečnom domácom prostredí naučili. Byť sám za seba v ich veľkom škôlkovom svete.

No prechody bývajú ťažké.

A je možné, že budú spojené s plačom. Moment lúčenia býva pre deti zo začiatku nepríjemný. Hlavne v čase, keď škôlku ešte nemajú "okukanú." Dieťatko nevie, čo ho presne čaká, vy neviete, ako to bude zvádať. Pani učiteľky s tým majú veľa skúseností.
Je dobré, ak si nájdete škôlku, kde budete pani učiteľkám dôverovať. Ak ho tam budete odovzdávať s pochybnosťami, dieťatko to vycíti. Ak s dôverou, bude aj vaše dieťa pokojnejšie.

Dôležité je, ako bude dlho plač trvať. Či dieťatko po párminútovom plači prejavý záujem o hračky a deti a či ho očarí prostredie. Ak áno, už bude treba trénovať iba lúčenie. Väčšinou platí, že o čo je dlhšie, o to je to horšie. Ak dieťatko nájdete aj pri vyzdvihnutí utrápené, a ak sa to opakuje aj ďalšie dni, tak ešte má na škôlku asi čas.
Ak sa bojíte, že to bude pre vás emočne náročné, rozlúčte sa ešte doma a do škôlky v prvé dni pošlite otecka či starého rodiča. A tešte sa, až si ho vyzdvihnete. Ako vám porozpráva o nových zážitkoch.

Pred nástupom do škôlky

Už pred nástupom do škôlky sa o nej rozprávajte. Ako to tam bude vyzerať, na čo sa môže dieťatko tešiť, že tam bude veľa kamarátov a budú sa spolu hrať. Môžete si prečítať tiež nejaké knižky o škôlke. A rozprávajte sa s ním, čo budete robiť vy, kým ono bude v škôlke. Ak nastupujete do práce, ukážte mu ju. Povedzte mu, že tam budete dennodene chodiť a pracovať aby ste si mohli niečo kúpiť alebo ísť na výlet. No žiadne čarovné zaklínadlo, ako to zvládnete čo najlepšie neexistuje.

Odmena

Prvý škôlkový deň je veľký medzník vo vašom živote aj v živote vášho dieťaťa. Odmeňte sa po jeho zvládnutí. Či už bude s plačom, alebo bez. Pripravte pre dieťatko a pre Vás odmenu za jeho zvládnutie. Niečo, čo v škôlke nenájde a doma sa s tým budete hrať spolu. Niečo, čo si budete pamätať.

Prajem Vám nezabudnuteľný prvý škôlkový deň.

 

Autor: Marcela Gregorovičová

 

 

 


Najčítanejšie na blogu

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...