Montemama - Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

 

1. O krok dopredu

Vieme, že puzzle či vkladačka by mali byť o stupeň náročnejšie, ako sú schopnosti a skúsenosti dieťaťa, aby na jej zvládnutie muselo vynaložiť určité úsilie. Zároveň to však musí byť dosiahnuteľná méta primeraná jeho veku. Podobne je to s jazykom. V tomto období používame čo najjednoduchšie krátke vety a slová. Deti nezahlcujeme komplikovanými súvetiami. Prinesie vám dcérka loptu? „Anka má loptu. Lopta je guľatá. Aha, lopta skáče.“ Ukáže Anka na loptu a povie: „oda“? Potešíme sa a ideme správnym vzorom: „Áno, lopta. Modrá lopta, hop.“

2. Komentovať a komentovať

Dieťa sa učí náš jazyk samo, ale nie z kníh. Kde inde sa nové slovíčka naučí, keď nie z počutia? Hovorte koľko zvládnete, čo najviac opisujte situácie i okolie. Idete po chodníku a obíde vás cyklista? „Okolo prešiel ujo na bicykli. Bicykel je červený.“ Hádžete z mosta do potoka kamene? „Peťko má v ruke kameň. Hoď kameň. Kameň bác. Hodíme ďalší?“ Sledujte záujem dieťaťa a reagujte. Letí lietadlo a dieťa zdvihne hlavu? Usmejte sa, podporte ho, máte radosť, že si to všimlo. „Áno, Zuzka, lietadlo. Lietadlo letí. Pozri hore.“

3. Buďte trpezliví

Montessori pedagogika nás učí nepomáhať dieťaťu vo veciach, ktoré zvládne samo a zároveň mu dať priestor, aby sa mohlo účelne realizovať . Dieťa berieme ako rovnocenného partnera. Buďte trpezliví a skúste to už od malička. Váš potomok ešte len bľaboce? Aj to je komunikácia. Aj slová, ktorým vy nerozumiete, ale dieťa nimi opisuje konkrétne javy alebo predmety, sa rátajú do slovnej zásoby. Keď sa Zuzky niečo opýtate, počkajte na odpoveď. Aj keby to malo byť len „dadabá“. Dieťa sa učí, že si pri rozhovore vymieňame strany. Raz hovorí jeden, potom druhý. Striedame sa, počúvame a vždy dostaneme priestor na vyjadrenie. Takže v situácii: „Hoď kameň. Kameň bác. Hodíme ďalší?“ počkáme na odpoveď dieťaťa. Môže to byť súhlas slovom, ale i gestom, či tým, že dieťa vyberie kameň z vedierka a hodí ho dole a možno povie, „bác.“ Nepýtajte sa, ak nechcete počuť odpoveď. Neodpovedajte hneď za dieťa.

4. Ako „čítať“

Mnohokrát sa rodičia sťažujú, že ich dieťa si nechce čítať knižky. Vydrží len jednu dve strany, potom sa jeduje, knižku hádže, dokonca niekedy plače... Čo sa to deje? Prečo ho to nezaujíma?! Ale zaujíma. Len možno zrovna niečo úplne iné, ako si myslia dospelí. Máte vo filmoch obľúbené pasáže? Tak aj Miška najviac baví ako na macíka gága hus, ale mama stále číta všetko od začiatku a hus je až na šiestej strane leporela! Neskôr, až bude dieťa trochu staršie, môžete trénovať pozornosť postupným predlžovaním príbehu, ale nie nasilu. Teraz „čítajte“ to, čo ho zaujíma. Opisujte obrázky, recitujte, kde vydrží a smelo preskakujte strany. Cieľom je s dieťaťom hovoriť, obohacovať mu slovnú zásobu, nie naučiť ho naspamäť básničku.

5. Televízor alebo mama

Nech by sme si možno občas akokoľvek priali, hodina sledovania televízie sa nikdy nevyrovná hodine komunikácie s rodičom. Ako sa po francúzsky naučíte skôr z konverzácií v cudzom jazyku než pozeraním výučbového programu, aj dieťa sa rozrozpráva vďaka aktívnemu rozhovoru a nie pasívnym prijímaním dlhých viet a rýchlych obrazov z televízora. Ak sa predsa len rozhodnete dieťaťu televíziu púšťať, je vhodné, aby to boli špecializované programy primerané veku a na to, aby dieťa skutočne z vysielania niečo získalo, by ste to mali pozerať spolu a rodič by mal program komentovať a dopĺňať.

 

Lenka Straková
Zdroj: Mária Montessori: Absorbujúca myseľ, K. Horňáková, S. Kapalková, M. Mikulajová: Kniha o detskej reči
FOTO: www.sxc.hu


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...