Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *

Hnedé schody, zvukové dózy, valčeky s úchytkami i bez a ďalšie zvláštne „hračky“ na rodičov vyskakujú v ponuke montessori obchodov. Vyzerajú lákavo, ale na čo vlastne slúžia a v čom sú lepšie ako iné? Všetko sú to pomôcky zaradené do zmyslovej výchovy. Čo to je a prečo je taká dôležitá sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Už z názvu je pochopiteľné, že hovoriť budeme o význame zmyslov: zraku, sluchu, chuti, čuchu, hmatu a v montessori pedagogike rozlišujeme ešte jeden, takzvaný stereognostický zmysel (vnímanie objemu pohybom a hmatom súčasne). Mária Montessori ako prvá pochopila, že medzi rozvojom zmyslového vnímania a celkovým psychickým rozvojom je priama súvislosť. Cez zmysly totiž deti nadväzujú spojenie s okolitým svetom. Je to logické, všetko ovoniavajú, ochutnávajú, ohmatávajú, plazia sa a dotýkajú predmetmi celým telom.

Dieťa prvé tri roky svojho života získava ohromné množstvo poznatkov. Vtedy pracuje jeho absorbujúca myseľ. Doslova baží po skúsenostiach a zážitkoch, a to aj negatívnych. Deťom práve preto napríklad nevadí dookola a dookola naberať do rúčok ľadový sneh a topiť si ho v premrznutých dlaniach, hoci dospelému by to bolo nepríjemné.

Tieto skúsenosti ale ešte nie sú poznatkami v pravom zmysle slova, lebo nie sú vedomé a štruktúrované. Aby sa to zmenilo a dieťa začalo objavovať súvislosti, Mária Montessori vyvinula zmyslovú výchovu. Jednoduchý príklad: bežný človek varí aj ochutnáva jedlo, ale len degustátor dokáže rozanalyzovať všetky ingrediencie pokrmu. Môžeme dostať množstvo zvukových vnemov, denne počúvať hudbu, ale len školené ucho rozozná aj štvrťtón. Zmyslová výchova pripravuje také aktivity, vďaka ktorým si dieťa zmyslový zážitok môže opakovane cvičiť – napríklad stále počúvať a počúvať dokonale naladené tóny zvončekov až dôjde k rozlíšeniu tých najjemnejších odchýlok. Usporadúvať odtiene farieb, rozlišovať objem, výšku, hmotnosť... Našou métou je dosiahnuť zjemnenie zmyslov.

V tomto období dieťa navyše začína pracovať cielene. Kým ho do dovŕšenia zhruba troch rokov hnal akýsi tajný motor, nevedomie ho nútilo k práci, odteraz ho k činnosti ťahá vedomá inteligencia. To je významný medzník. Triedi, organizuje, rozlišuje, chápe súvislosti. Dieťa už používa svoju vlastnú vôľu a túto premenu práve podporuje práca s montessori materiálom zmyslovej výchovy.

 

 

Kocky, tyče, geometrické tvary

Niektoré pomôcky sa vám zdajú nesmierne zaujímavé, ďalšie ale trochu nudné? Napríklad také hmatové doštičky. Čo už len môže byť na tom hladkať jemnú, drsnú, drsnejšiu dosku... „Keby na nich bol aspoň nejaký obrázok, kvietok či mačička!“ poviete si.

Výnimočnosť tohto materiálu je však práve v jeho jednoduchosti. Všetky pomôcky sú vedecky navrhnuté, každý detail je premyslený, napĺňajú vývinové potreby detí, ktoré sa nemenia. A čo je dôležité, každá pomôcka je určená na rozvoj konkrétneho zmyslového vnímania a konkrétnej vlastnosti materiálu. Vďaka ružovým schodom si dieťa zvnútorní pojem veľkosť, vďaka červeným tyčiam pochopí dĺžku. Úžasná pomôcka sú i hnedé schody, kde sú všetky ostatné vlastnosti, okrem hrúbky, potlačené. Človek si predsa všíma to, čo sa mení. Hranoly majú rovnaký tvar, farbu aj povrch, ide len a len o koncept hrúbky. Dieťa si ho zmyslovo osvojí opakovanou prácou, až neskôr mu k tomu pridáme pojmy hrubý – tenký.

Je preto rozdiel, či sa dieťa hrá s hračkou, ktorá z jednej strany šuští, z druhej je lesklá, z tretej chlpatá, vždy inej farby alebo s montessori materiálom. Jeho používanie má presný zámer a jasné pravidlá. Pomôcky tiež obsahujú kontrolu chyby. Mechanickú, to keď valček nepasuje do konkrétneho otvoru, subjektívnu – platí napríklad pre zvukové valčeky, kontrola závisí od toho, ako máme rozvinuté zvukové vnímanie; i vizuálnu disharmóniu.

Senzitívne obdobie detí na zmyslovú výchovu je 0-6 rokov (zrak do 7 rokov) s vrcholom okolo 3 až 4 rokov. Preto deti vo veku 3 až 6 rokov voláme senzomotorickými prieskumníkmi. Aké pomôcky zmyslovej výchovy ešte existujú a ako sa s niektorými z nich dá pracovať si môžete pozrieť v e-shope.

 

Súvisiaci tovar

.... a mnoho iných nájdete v e-shope.

 

Autorka: Lenka Straková


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...