Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Ak má váš školáčik napriek veľkej snahe starosti s čítaním, pletú sa mu písmenká, alebo je pri učení nesústredený, nezúfajte! Čítanie a písanie robí žiakom starosti čoraz častejšie. Ak mu chcete pri školských povinnostiach pomôcť bez toho, aby ste ho odradili a znechutili, hľadajte spoločne cesty, ako u školáka namiesto drilovania zapojiť zmyslové vnímanie. Jedným zo spôsobov je rozvíjať svalovú pamäť.

 

Napriek tomu, že u nás sa o svalovej pamäti hovorí zatiaľ len málo, jej vplyv na učenie je skutočne významný. Svalová pamäť v skutočnosti so svalmi priamo nesúvisí. Ide o typ procedurálnej pamäte, ktorej centrum sa nachádza v mozgu. Je to oblasť, ktorá nám pomocou pravidelného opakovania umožňuje zapamätať si určitý pohyb. Čím väčšie množstvo opakovaných pohybov vykonáme, tým menšie sústredenie a námahu si naša myseľ vyžaduje. Tréning svalovej pamäte patrí medzi základné princípy montessori pedagogiky.

 

 

 

Hudba, šport aj učenie

Svalová pamäť sa najvýraznejšie prejavuje v hudbe. Neustálym opakovaním sústavy tónov si ruka aj sluch vytrénujú dokonalé spojenie, takže po dostatočnom množstve opakovaní už nacvičenú melódiu hráme popamäti. S tým súvisí aj samotný tréning prstokladu. Čím viac skladieb sa učíme, tým nám zvládanie každej ďalšej skladby ide rýchlejšie. Postupne sa bez väčších problémov vyvarujeme chýb a samotné hranie zvládneme bez námahy a s radosťou.

 

Rovnako funguje svalová pamäť aj v športe. Ten, kto sa raz naučí bicyklovať či lyžovať, to už nikdy nezabudne. Dokonca aj po dlhšej prestávke stačí krátke pripomenutie a pamäťové spojenie sa obnoví. To isté platí aj v osvojovaní iných športov či nácviku pohybov, napríklad baletných krokov. Viete, že svalová pamäť má svoje miesto aj medzi profíkmi na skladanie Rubikovej kocky?

 

A ako ju možno využiť pri učení? Deti sú veľmi citlivé na multisenzorické vnímanie. To znamená, že čím viac zmyslov pri učení zapájajú, tým lepšie a rýchlejšie sa učia. Ak pri čítaní deti zapoja nielen zrak, ale aj sluch a hmat, budú sa učiť oveľa rýchlejšie. Pravidlo „lepšie raz vidieť ako stokrát počuť“ u malých školákov teda neplatí. Pri čítaní teda dieťa povzbudzujte, aby čítalo nahlas, a zároveň využilo jemnú motoriku prstov. Pri čítaní jednotlivých písmen, ale aj dvojhlások môže obkresľovať tvar písmen prstami na dosku stolu, alebo písať písmeno na papier.

 

Svalová pamäť má široké využitie

Takýto postup ide spočiatku pomaly a vyžaduje si značnú dávku trpezlivosti u rodičov, ale najmä u detí. Avšak pravidelným tréningom sa zlepší schopnosť čítať, a zároveň zaznamenáte lepšiu výslovnosť a pokroky v písaní.

 

Dôvodom je práve trénovanie svalovej pamäti, ktorá zapájaním prstov umožňuje využívať viac než len zrakový vnem. Dieťa si natrénuje čítanie tak, ako si natrénuje aj bicyklovanie či hádzanie loptou. Pri čítaní jednotlivých písmen sa zároveň zapojí aj svalová pamäť, ktorá vyvolá spomienku na napísané písmeno.

 

Pri trénovaní učenia za pomoci svalovej pamäte nezabudnite na pravidelnosť. 15 minút každý deň prospeje zlepšeniu čítania viac než niekoľkohodinové drilovanie v nedeľu večer. Vytrvalosť a pravidelnosť sa vám vrátia v podobe plynulej a čistej výslovnosti.

 

Pri učení môžete využiť aj šikovnú pomôcku: pohyblivú abecedu s veľkými aj malými písmenami a s diakritickými znamienkami, ktorú váš prváčik využije aj ako pomôcky pri písaní alebo na jednoduchú hru so slovami, ktorú nájdete v našom e-shope.

 

 

 

Takýto spôsob učenia môžete využiť aj pri učení zemepisu. Namiesto nezáživného ťukania po mape, keď školáčik vyhľadáva jednotlivé štáty na mape, ho naučte, aby tvar štátu zakaždým obkreslil. Myseľ si tak bude spájať názov krajiny s opakovaným pohybom, a dieťa už nie je odkázané len na hľadanie záchytných bodov na mape ako najbližšia rieka alebo hlavné mesto.

 

Školákovi môžete učenie uľahčiť aj drobnými pomôckami. Vystrihnite tvary písmen a čísel z tvrdého papiera a používajte ich pri spoločnom opakovaní. Prechádzaním prstami po obrázku si dieťa opakovane trénuje svalovú pamäť a ak pri spoločnom učení zachováme pokoj a nadhľad, dokážeme mu aj náročné etapy učenia premeniť na hru. A práve hrou sa školáci učia najrýchlejšie.

 

Autorka: Marcela Beňová

 


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...