Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Máločo urobí deťom takú radosť, ako nové, neopozerané hračky. Najmä také, ktoré im umožnia tvoriť, hrať sa a prejaviť svoj talent. Deti sú skvelé v tom, že na hranie nepotrebujú novú bábiku, plyšáka či lego. U nás spravil oveľa väčšiu radosť kúsok plastelíny, sada vykrajovačiek a valček na cesto, s ktorým môžu malé kuchárky piecť koláčiky presne ako mamička.

 

Namiesto klasickej plastelíny si doma za pár centov pripravujeme domácu. Stačí na to múka a trocha vody, ktoré vymiesim spolu s deťmi do hladkého cesta. Miesenie cesta je podľa mňa najlepším tréningom na jemnú detskú motoriku, a po náročnom týždni v škole a škôlke zároveň dobré odreagovanie od skorého vstávania, pevného režimu a večerného ukladania hračiek (áno, aj deti neznášajú stereotypné domáce práce).

 

Ak chcete mať domácu plastelínu vo veselších farbách, môžete použiť faby na pečenie, ktoré sú zdravotne nezávadné. Plastelína sa dá samozrejme aj kúpiť, ale výhodou tej domácej je, že svojich malkáčov učíme vynájsť sa a použiť všetko, čo májú poruke.

 

Našu domácu plastelínu po hre nevyhadzujeme. Odkladáme ju do plastovej krabičky a skladujeme v chladničke, aby ostala pružná a mäkká, presne ako tá z obchodu. Okrem tvarovania panáčikov a pečenia koláčikov milujú naše slečny vaľkanie cesta. Na to im dobre poslúžil krásny drevený valček z Montemamy, ako stvorený do detskej rúčky.

 

 

Druhou najobľúbenejšou aktivitou sa stali vykrajovačky v tvare čísel, písmenok a tvarov. Čísla máme radi, deti neustále omieľajú rátanie do desať, a to nielen po slovensky,ale aj v angličtine. Takže pri vykrajovaní rozhodne nevládlo nebeské ticho. Obe mladé dámy sa prekrykovali svojimi objavmi: "Päť, maminka, päť!" alebo "Jeden, dva, tri!" Takže sadnúť si s knihou a šálkou kávy je, zdá sa, vylúčené. Ak máte doma predškoláka, ktorému chcete pomôcť zvládnuť základy rátania, odporúčam spojiť takýmto spôsobom hru s učením.

 

 

Mne ako mame urobila najväčšiu radosť sada písmen, pretože zvádnutie prvých slov s deťmi je niečo, na čo sa už dlhší čas odhodlávam. Zatiaľ sme len na začiatku. Dievčatám som ukázala samohlásky, ktoré do omrzenia (seba samej) opakujem, a oni sa občas pridajú. Ale verím, že v ďalšom kroku poskladáme z vykrajovačiek slovo mama. A ktovie, možno do tohtoročného Dňa matiek povykrajujú z plastelíny aj svoje mená.

 

 

Okrem čítania a písania rozvíjame v domácom prostredí prostredníctvom vykrajovačiek základy geometrie. To znamená, že ja ako mama vykrajujem trojuholníky, štvorce a kolieska, ktoré pyšne ukazujem deťom. Zatiaľ čo ony sa bijú o vykrajovačku v tvare hviezdičky. Ženský kolektív, čo si budeme hovoriť.

 

Okrem hviezdičkovej vykrajovačky majú u nás veľký úspech aj nožnice na plastelínu. Staršia slečna pozná strihanie zo škôlky, takže usilovne skúša vystrihnúť kosoštvrorec, alebo niektoré z písmeniek, ktoré poctivo povtláčala do plastelíny. Záver hry sprevádza neúspešný pokus ostrihať bábiky (našťastie sú nožnice plastové), sprevádzaný nesúhlasným krikom mladšej sestry.

 

 

Za pomôcky z montemamy som veľmi vďačná. Vykrajovačky sú mäkké, pružné, majú výbornú kvalitu a veselé farby. Valček aj nožnice nám priniesli veľa radosti, nabudúce by som ich však rozhodne objednala dvojmo. Deti trávia "pečením" koláčikov v tvare čísel, písmeniek a geometrických tvarov každý večer, a pri hre ma už vôbec nepotrebujú. Iba vtedy, keď treba riešiť spor o hviezdičkovú vykrajovačku. Otázkou zostáva, čo mám ako mama robiť s tou hodinou času navyše?

 

Autorka: Marcela Beňová


Najčítanejšie na blogu

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Ako sa hodnotí a chváli v montessori

Jednotky a päťky, posielanie za dvere, poznámky v žiackej knižke, ale ani ódy na šikovnosť či prílišné pochvaly v montessori pedagogike nenájdete. Prečo? Ako to môže bez týchto tradičných výchovných praktík fungovať? Montessori chce, aby dieťa pracovalo samo pre seba a nie za odmenu. Zameriava sa preto na vnútornú motiváciu. Vy ale predsa svoje deti ľúbite a chcete ich pochváliť! Ako teda na to?

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...