Montemama - Poďte sa s nami učiť písmenká
Prihlásiť Zaregistrovať

Prihlásenie

Login *
Heslo *
Zapamätať

Registrácia

Polia označené hviezdičkou (*) sú povinné.
Meno *
Login *
Heslo *
Overiť heslo *
Email *
Overiť email *
Captcha *

Kedy je vhodne začať s písmenami?

Nie, nepoviem vám presný vek. Sledujte záujem dieťaťa. Najjednoduchšie sa dieťa učí vtedy, keď ho to aktuálne zaujíma. Neporovnávajte dieťa so susedovým, ani s nikým iným. Niektoré deti prejavia záujem o abecedu keď majú rok a pol, niektoré deti to nezaujíma ani tesne pred nástupom do prvej triedy. Je však veľmi fajn, keď dieťa pred nástupom do školy ovláda aspoň veľkú tlačenú abecedu. Ak máte teda doma predškoláka, poďte mu ukázať, ako sa hravo naučiť abecedu.

 

Ako začneme?

Prvé základné pravidlo, keď deťom začneme prezentovať abecedu je, že písmená nepomenúvame bé, cé, dé, ale poviem: toto je B, toto je C, toto je D. A to je prvý krok. Písmená dieťaťu pomenúvam ja. Obklopte ho abecedeou. Zaveste si v izbe plagát s písmenami. Vyložte do poličky aktivity, s ktorými môže dieťa písmená spoznávat rôznymi spôsobmi.

Môžu to byť napríklad:

Pečiatky s písmenami – na papier napíšeme veľké tlačené písmená a dieťa priraďuje pečiatky. Neskôr, keď už prechádzame na malé tlačené písmená, priraďujeme veľké písmeno k malému.

Každé písmeno si takto jednoducho poskladáme.

Šmirgľové písmená – čím viac zmyslov zapojíme, tým lepšie si vie dieťa daný tvar zapamätať. Ak dieťa prejaví záujem aj o písanie, dajte mu dané písmeno najskôr prejsť prstami (ukazovák a prostredník). Sú veľmi vhodné aj pre staršie deti, ktoré majú problém so zapamätaním si tvarov písmen.

Druhým stupňom pri poznávaní písmen je, že chceme od dieťaťa, aby nám dané písmeno ukázalo. V tejto fáze môžete opäť využit vyššie spomínané aktivity alebo pridať/zameniť za:

Puzzle abeceda

Vykrajovačky na plastelínu

Navliekanie gorálkov s písmenami – môžete dieťaťu hovoriť, ktoré písmená má dávať za sebou, aby si napríklad napísal svoje meno a pod. A popri tom budete trénovať trpezlivosť a jemnú motoriku.

Keď má dieťa dostatočne zvládnutú predošlu fázu, prechádzame k tomu, že sa ho pýtame aké je toto písmeno. My sme si na túto fázu zaobstarali pohyblivú abecedu.

156433492 728820091113915 2689046476698351516 n

Dieťa sa väčšinou súčasne začne zaujímať aj o to, ako sa dané písmená píšu. Na to, aby zvládlo napísať nejaké slovo, potrebuje analyzovať slovo na hlásky. Naopak, pri čítaní potrebuje syntetizovať hlásky do slov. Opät to nefunguje tak, že ja poviem dieťaťu slovo a ono mi ho bude vedieť vyhláskovať. Ako prvú sa učíme hlásku na začiatku slova, potom na konci slova a až ako posledné tie v strede.

155226525 117745613635636 2273365758842109405 n

Písmená rozložte na koberec a priraďujte rôzne predmety v izbe. Môžete to urobiť aj naopak, vyberte rôzne predmety a priraďujte prvé písmeno. Rozprávajte sa o tom, ktoré písmeno sa vyskytuje najčastejšie, ktoré máte len raz, máte všetky písmená, a pod. Vyskúšajte, či dokážete nájsť v byte predmety na všetky písmená abecedy. Ak má dieťa zvladnutú prvú hlásku, môžeme túto aktivitu robiť aj na poslednú hlásku v slove. Nájdite slová, kde sa jedno končí na rovnakú hlásku ako sa druhé začína. Ak máte doma predškoláka a písmena ho vôbec nezaujímajú, skúste ísť cez aktivity, ktoré sú mu blízke. V tomto prípade sa zamerajte na témy, ktoré aktuálne rieši, napríklad autá, zvieratá a pod.

Ukážem Vám pár aktivít, ako sa s ňou môžete hrať:

Schovať písmenká do krabičky alebo vrecúška a po jednom ich vyťahovať, pomenovať a uložiť na správne miesto.

Hádanky – podaj mi písmeno, na ktoré sa začína zviera, ktoré chodí veľmi pomaly a má pancier. Využite tému, o ktorú sa dieťa práve zaujíma.

Tajničky – pre trénovanie hlások v strede slova si na koberec najskôr vyskladáme nejaké slovo. Potom tvoríme ďaľšie slová tak, aby dané písmeno bolo v strede.

Hrajte sa rôzne s písmenami. Ukazujte si, ako sa môže zmeniť slovo, keď sa vymení len jedno písmeno. Učte sa hrou. Čítajte si vonku značky aút. Hľadajte, či na vašom parkovisku parkujú aj nejaké autá z iných miest. Akú majú značku? Skúste si ju potom doma vyskladať z písmen.

155138211 1392195861144876 2779239771916211022 n 156276189 481329409559704 9131707645767576631 n

Skladajte si jednoduché slová, najskôr jednoslabičné. Deti si veľmi radi skladajú mená jednotlivých členov rodiny alebo veci, o ktoré sa zaujímajú.

V prípade, že máte doma už školáka, ktorý má ťažkosti so zapamätaním tvarov písaných písmen, pohyblivá abeceda sa dá kúpiť aj s veľkými a malými písanými písmenami. Nechajte ich písmená poriadne ohmatať a poobzerať z každej strany. Dajte im ich na miesto, kde budú mať k nim voľný prístup. Ak má dieťa ťažkosti s pozornosťou, využívajte najmä aktivity, kde zapájate aj pohyb. Poprípade úlohy častejšie zamieňajte.

Tieto aktivity sú vhodné pre rôzne vekové katogórie detí, prispôsobte ich aktuálnemu záujmu.

 

Mgr. Katarína Herbríková

Nájdte ma na instagrame ako spec.ped


Najčítanejšie na blogu

Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote každého človeka, a preto mu treba venovať dostatočnú rodičovskú pozornosť. Avšak nezabúdajme, že netreba hneď na začiatku očakávať veľké pokroky. Musíme si uvedomiť, že každé dieťa je iné a môže sa stať, že bude vo vývoji buď zaostávať alebo práve naopak veľmi napredovať. Preto sa nikdy nesnažte svojmu dieťatku nasilu vnucovať spôsoby, ktoré sú mu ešte cudzie a nemá na nich dostatočne vyvinuté zmysly a motoriku.
Akými vývojovými fázami dieťa prejde a ako sa k nim treba postaviť? O čo sa treba pri jednotlivých fázach snažiť a ako s dieťaťom cvičiť? To sa dozviete v tomto článku.

Čítať ďalej...

To najlepšie pre najmenších (0 - 6 mesiacov)

Keď sa bábätko narodí, tak to najdôležitejšie pre neho sú rodičia. Ich hlas, vôňa, tvár. To, ako sa s novorodencom zaobchádza, si nesie so sebou celý život. Rovnako je to aj s koncentráciou. Už dvojtýždňové bábätko sa dokáže koncentrovane pozerať na kontrastne čierno-biele obrazce. Preto je prvá montessori pomôcka pre deti práve závesný čierno-biely mobil známy ako Munari.

Čítať ďalej...

Komunikácia s deťmi Montessori spôsobom

Starostlivosť o deti úzko súvisí so spôsobom komunikácie. Komunikácia montessori spôsobom zahŕňa nefalšované uznanie a rešpekt voči deťom a nasleduje montessori princípy. To zahŕňa viac než len slová a intonáciu. Je to tiež postoj, reč tela a činy odpovedajúce deťom a ich potrebám. Každému dieťaťu mladšiemu než tri roky takáto vnímavá komunikácia pomáha dôverovať jeho vychovávateľom, slobodne sa pohybovať, objavovať a rozvíjať jeho zručnosti. Ako teda vychovávateľ (rodič) komunikuje s deťmi Montessori spôsobom? Nasledujúci zoznam nie je úplný, ale ponúka niekoľko dôležitých spôsobov komunikácie v Montessori zariadení (rodine).

 

Čítať ďalej...

Päť pravidiel, ktoré pomôžu dieťatku rozprávať

Prvé slová zvyčajne prichádzajú spolu s prvými krokmi medzi dvanástym až osemnástym mesiacom. Od Márie Montessori vieme, že mozog dieťaťa v tomto období funguje ako špongia. Absorbujúca myseľ nasáva podnety z okolia, od narodenia počúva hovorenú reč svojich rodičov, všetko si to do hlávky ukladá až zrazu dôjde k zázraku a slová, najskôr veľmi jednoduché a skomolené, začne používať. Bez toho, aby sme dieťa cielene učili, postupne rozpráva. Naučí sa to úplne samo. Niektoré skôr, iné trochu neskôr, každé v čase, kedy je pripravené. Ako mu vyjsť v ústrety a túto úžasnú cestu trochu uľahčiť?

Čítať ďalej...

Kým oslávim prvý rok (6 - 12 mesiacov)

Keď sa z malého bábätka stáva batoľa, z rodičov sa stávajú strážcovia všetkého v domácnosti. A týchto drobcov takmer vôbec nezaujímajú žiadne hračky. Malí objavitelia by chceli robiť to, čo robia aj rodičia a preto chcú všetko otvárať a zatvárať, schovávať a premiestňovať, navliekať a skúšať, čo sa kam zmestí. Ak sa deťom ponúkne to, o čo majú záujem správny čas, tak ich tieto pomôcky zabavia na dlho.

Čítať ďalej...