Tajomstvo vhadzovačiek

Mať drobca, ktorý čoskoro oslávi prvý rok, je veľké dobrodružstvo. Začína sa prejavovať jeho osobnosť, chuť spoznávať svet a túžba byť súčasťou každodenného života v rodine.

Keď takéto dieťa dostane hračku, veľakrát ho viac zabaví škatuľa ako hračka samotná. Ak sa viac zaujímate o montessori pedagogiku, tak asi viete, že deťom sa do rúk nedávajú hračky, ale pomôcky, ktoré ich rozvíjajú.

V najbližších riadkoch Vám predstavíme prvé z nich. Patria k nim veľmi jednoduché vhadzovačky ktoré keď sú deťom ponúknuté v správnom čase, tak deti zaujmú.

Ktorú, kedy, ako a hlavne prečo dať vhadzovačky deťom?

 

Krabička s táckou a guľôčkou

Kedy?
Okolo 8. mesiaca a neskôr, keď sa u bábätka prejavuje separačná úzkosť.

Ako?
Krabička sa položí pred dieťatko na dĺžku tak, že keď sa vhodí loptička do otvoru, chvíľku ju nevidí a potom znovu uvidí.

Prečo?
Bábätko si okolo 8. mesiaca až roka prechádza separačnou úzkosťou. Je to to obdobie, keď dieťa plačlivejšie a niekoľkokrát si skúša, či veci aj ľudia existujú aj keď ich práve nevidí. Táto pomôcka mu pomáha zažiť si túto skúsenosť opakovane a usvedčiť sa, že všetko je tak, ako má byť.

Krabička s dvierkami a otvorom

Kedy?
Okolo 8. mesiaca a neskôr, keď dieťatko všetko otvára a zatvára a snaží sa skrývať veci do rôznych otvorov.

Ako?
Krabička sa položí pred dieťatko tak, aby videlo dvierka. Ukážeme mu, ako sa dvierka otvárajú a zatvárajú a ako si odtiaľ môže vybrať teleso. Teleso vhodíme do otvoru a spýtame sa dieťaťa kde je?

Prečo?
Deti si radi opakovane precvičujú svoje jemnomotorické schopnosti. Radi opakovane otvárajú a zatvárajú dvierka a snažia sa vhodiť rôzne predmety do otvorov. Najjednoduchšia je krabička s valcom a najzložitejšia s hranolom. Každá z nich si vyžaduje iný úchop a pohyb zápästia, čím dávajú deťom nové skúsenosti, ako funguje svet.

Krabička so zásuvkou a guľôčkou

Kedy?
Okolo 10. mesiaca a neskôr, keď už vie drobec otvoriť zásuvku.

Ako?
Krabička sa položí pred dieťatko tak, aby videlo zásuvku. Ukážeme mu, ako sa otvára a zatvára a ako si odtiaľ môže vybrať guľôčku. Guľôčku vhadzujeme do krabičky len keď sú zatvorené dvierka.

Prečo?

Táto pomôcka je už zložitejšia a dieťa si okrem motoriky precvičuje myslenie v krokoch. Guľôčku môže dieťa vhodiť až keď zavrie zásuvku.

Tieto krabičky máme v ponuke dve:
Jednoduchšiu – veľkú, v nej je zásuvka „deravá“ a guľôčka sa vygúľa aj do otvorenej zásuvky. Táto krabička je vhodná pre deti od 9. mesiaca.
Zložitejšiu – malú, ktorá má plnú zadnú stenu zásuvky. Ak do nej hodí dieťatko guľôčku skôr, ako zatvorí zásuvku, tak je zložitejšie guľôčku vybrať. Je potrebné vytiahnuť celú zásuvku. Táto krabička je vhodná pre deti po 11. mesiaci.

Krabička multi – ekonomická alternatíva na doma

Kedy?
Okolo 1. roka a neskôr, keď už vie drobec otvoriť zásuvku bez úchytky.

Ako?
Pripravíme pomôcku podľa schopností dieťaťa, pripravíme „správny“ vrch a predmet na vhadzovanie. Krabička sa položí pred dieťatko tak, aby videlo zásuvku. Ukážeme mu, ako sa otvára a zatvára a ako si odtiaľ môže vybrať predmet. Predmet vhadzujeme do krabičky len keď sú zatvorené dvierka.

Prečo?
Táto pomôcka je zložitejšia na motoriku aj na myslenie v krokoch. Predmet sa môže vhodiť až keď sa zavrie zásuvka. Pomôcka vydrží dlhšie, pretože vieme zvyšovať jej náročnosť výmenou otvoru.

Poradie otvorov: kruh, štvorec, trojuholník a nakoniec po 1,5 roku otvor na vhadzovanie žetónov.

 

Pokladnička

Kedy?
Okolo 15. mesiaca a neskôr. V čase keď dieťatko vkladá malé predmety na rôzne miesta.

Ako?
Táto pomôcka už obsahuje viac predmetov na vhadzovanie. Je vhodné ju dieťaťu pripraviť ako výzvu – budeme potrebovať tácku a misku. Pokladničku položíme na tácku, vedľa nej dáme misku. žetóny na vhadzovanie vložíme do misky. Začneme jedným žetónom, postupne pridáme ďalšie.

Prečo?
Ak sú žetóny mimo pokladničky, vyzývajú dieťaťa, aby ich do nej vhodilo, keď ich vhodí do pokladničky, spýtame sa ho, že kde sú a ukážeme mu, že patria do misky. Takto pripravená aktivita vedia k opakovaniu. Opakovanie činnosti vedie ku koncentrácií a k podporeniu rozvoja svalovej pamäte a myslenia.