Čítame s deťmi

Máme šťastie, že na Slovensku v minulosti, ale aj dnes vychádzajú kvalitné detské knihy. Literatúru pre deti nám môže závidieť celý svet, o tom som úprimne presvedčená. Čo ma však mrzí, nevyužívame to. Kvalitná detská kniha nemusí mať nekonečné texty, príbehu však nesmie chýbať myšlienka. Rozprávky majú odovzdávať nejakú hodnotu a musia niečo naučiť. Ilustrácie by mali pracovať s detskou predstavivosťou, nielen s našou peňaženkou.


Učme deti kvalite

Ako však dostať k deťom kvalitné rozprávky bez toho, aby sme ich k tomu prinútili? My sme doma zaviedli dva čítacie časy. Vždy pred spaním zapneme lampu na nočnom stolíku, aby som decká zvolala do postele. To je čas, keď čítam niektorú z rozprávok, ktorá je v poradí. Čítam aspoň akademickú štvrťhodinku, keď je príbeh dlhší, tak aj viac. Potom si spoločne zhrnieme, o čom rozprávka bola. Stačí pár vetami, aby som sa presvedčila, že zaregistrovali aspoň niečo.

Knižku odložíme a deti majú ešte zopár minúť slobody, keď nechám svetlo zapnuté a oni si „čítajú“, čo sa im páči. Niekedy je to klasická Disney knižka, inokedy listujú v Máši a medveďovi. Čoraz častejšie si však vyberajú knihy, ktoré majú hodnotu. Páčia sa im interaktívne spracovania ako napríklad vložené okienka na otváranie a bohaté ilustrovanie, ktoré zapájajú pozornosť, sústredenosť a rozprávajú príbeh cez obrázok namiesto textu. Mladšia miluje tancovanie a obľúbila si detské knihy na túto tému. Tá staršia si už rada prezerá obrázky v encyklopédiách. A mama? Som rada, že si takto po večeroch plním detské sny a čítam rozprávky o Alici v krajine zázrakov, Bambiho v klasickom vydaní, Malú princeznú či Vianočnú koledu.

Na to ešte nemajú vek. Naozaj?

Hlavným problémom detských kníh, ktoré vychádzajú aktuálne na trhu, je to, že sa natoľko prispôsobili detskému veku, až dieťa napokon nikam neposúvajú. Ak to porovnáme s príbehmi z našich detských čias, uvedomíme si, že deti odjakživa počúvali pomerne náročné príbehy. V rozprávkach sa objavovala nespravodlivosť, smútok, ale aj veľa dobrých vecí. Nechýbalo im veľa postáv, zložitejší dej a množstvo prvkov, ktoré sme pochopili až ako starší.  Dnešné deti dostávajú všetky rozprávky v príliš jednoduchej forme. Málo slov, malá náročnosť, málo postáv, žiadny dej. To všetko spôsobuje, že im z celého príbehu musí stačiť pekne nakreslená princezná.

Nebojme sa siahnuť aj po rozprávkach, ktoré nie sú jednoduché. Nie všetko pochopia deti na prvýkrát. Ale ku kvalitne napísanému detskému príbehu sa môžeme vracať znova a znova a vždy prináša deťom niečo nové. Rozprávky majú za úlohu odreagovať deti od bežných starostí, preniesť ich do iného príbehu. No zároveň im majú pomôcť, aby pochopili svet a vzťahy okolo seba. Rozprávka má vyvolať emócie, a to nielen nadšenie, keď na obale knižky uvidia známu princeznú. Čítanie rozprávok je výzva. Sme na ňu my rodičia pripravení?

Napísala: Marcela Beňová