Nedopusťte, aby vaše deti prišli o kreativitu. Riaďte sa týmito tipmi

6-ročné dievčatko, Emily, v škole väčšinou nedávalo pozor. No na jednej z hodín kreslenia bola neobvykle sústredená. Učiteľka k nej podišla bližšie a spýtala sa:

„Emily, čo kreslíš?“

„Kreslím Boha,“ odpovedala školáčka.

„Ale veď predsa nikto nevie, ako Boh vyzerá!“ odvetila začudovaná učiteľka.

Dievčatko však s istotou odpovedalo: „Počkajte chvíľu, hneď uvidíte, keď ho dokreslím.“

 

Pri maľovaní dieťa prejavuje svoju fantáziu a cibrí si jemnú motoriku.

 

Možno aj vy ste sa už niekoľkokrát čudovali, aké nápadité dielka dokážu vytvoriť vaše deti. Ako jednoznačne sa dokážu vynájsť v dospelácky zložitých otázkach. Dôvodom je, že nič nepredstierajú, nemajú žiadne bariéry. Až časom, keď im do spontánnosti zasahujeme, alebo ich, nebodaj, kritizujeme, sa ich prirodzená túžba tvoriť vytráca.

 

V škole od nich učitelia vyžadujú iba presné odpovede, nepodporujú ich v tom, aby na ne prišli sami. Možno preto, že schopnosť tvoriť berieme ako čisto umeleckú záležitosť. Ak naše deti nemajú hudobný či výtvarný talent, k životu ju ako keby ani nepotrebovali. No opak je pravdou. Kreativita sa cení pri riešení problémov, pri nadväzovaní nových obchodných spoluprác, ale napríklad aj vo vzťahoch.

 

Vedecký výskum o kreativite

Poďme na to trochu vedecky: Výskum profesora Georgea Landa z roku 1968 potvrdzuje fakt, že vekom o kreativitu prichádzame. V jeho dlhodobom výskume podstúpilo test kreativity 1600 detí vo veku od 3 do 5 rokov. Profesor Land sledoval tie isté deti aj vo veku 10 a 15 rokov a porovnal ich výsledky s dospelými. Prišiel k zaujímavým záverom.

 

  • Päťročné deti uspeli v teste kreativity na 98 %.
  • V 10-tich rokoch bol ich výsledok už len 30 %.
  • Keď mali 15 rokov, klesla ich kreativita na 12 %.
  • 280 000 dospelých uspelo v tomto teste iba na 2 %.

 

Našťastie, kreativitu vieme v deťoch posilňovať aj doma. Poďme sa pozrieť na to, ako:

 

1. Nechajte ich „vydýchnuť si“

Rýchla doba, technológie a nároční rodičia. Do troch rokoch musia vedieť cudzí jazyk a v desiatich vytvoriť prvý počítačový softvér. Nepripadá vám to prestrelené?

 

Detská duša potrebuje priestor, slobodu. Neplánujte deťom všetok čas a nemajte od nich prehnané očakávania. Občas je dobré nudiť sa alebo oddychovať. Práve vtedy prichádza mnoho zaujímavých nápadov a impulzov – deti trénujú svoju predstavivosť, nachádzajú si vlastné spôsoby na vyplnenie času. Ako povedal múdry filozof Einstein: „Predstavivosť je dôležitejšia ako vedomosti.“

 

2. Sloboda v hre

Choďte do parku a z prechádzky si prineste akýchkoľvek päť vecí, ktoré nájdete – lístie, gaštany, kvietky, paličky,… Nechajte, aby vaše dieťa samo hľadalo, neusmerňujte ho. Doma si z týchto piatich prvkov môže spraviť výtvor podľa svojich predstáv.

 

Z prechádzky si viete priniesť veľa zaujímavých vecí.

 

Alebo mu navrhnite, aby vymyslel nejakú hru a zapojil vás do nej. Vložte mu do rúk zodpovednosť za organizáciu hry. Odborníci na vývoj detí tvrdia, že plánovaná a voľná hra by mali byť v rovnováhe. Iba tak sa môže maximálne rozvíjať tvorivé myslenie.

 

Deti by mali dostať priestor na voľnú hru. Skvelo sa vedia zabaviť s kockami či legom.

 

3. Vymýšľajte si…príbehy, rozprávky

Nie je nič zábavnejšie, ako vymýšľať príbehy podľa vlastnej fantázie. Obmeňte rozprávky, ktoré poznáte z knižiek, za tie, ktoré vzniknú v hlave. Podmienkou je, že každý musí povedať jednu vetu – a sami uvidíte, kam vás fantázia zavedie. Platí iba to, že nič nie je hlúposť, všetko je povolené.

 

Kreativita sa dá trénovať aj vymýšľaním rozprávok.

 

4. Bez chýb nevznikne nič nápadité

Odborník na vzdelávanie Ken Robinson tvrdí, že kto nie je pripravený zmýliť sa, nikdy nepríde s niečím originálnym. Ak pristupujete k chybám detí negatívne, môže sa stať, že v budúcnosti budú mať strach čokoľvek začať, navrhnúť, vytvoriť,…Chyby by mali byť zdrojom poučenia, nie frustrácie.

5. Menej kvalitných hračiek

Deti nepotrebujú tucty hračiek – to v nich akurát vyvoláva nerozhodnosť. Úplne im postačí pár hračiek, ktoré v nich podporia schopnosť objavovať, pátrať, skúmať. Montessori hračky sú presne navrhnuté tak, aby dieťa samo prišlo na správny postup, ako s hračkou pracovať. Pozrite sa, aké Montessori pomôcky ponúkame v e-shope.

6. Nezasahujte im do kreslenia

Kreslenie je príkladom činnosti, ktorá značne otvára kreativitu. Ak vaše päťročné dieťa namaľuje červenú žabu, ktorá sedí na obláčiku, je to úplne v poriadku. Nechcite, aby konalo podľa vášho merítka. Takisto ho pri kreslení nerušte. Každé jedno slovo či dokonca pochvala jeho koncentráciu rozbijú a zo spontánnej činnosti neostane nič.

 

Detské výtvory nie sú dokonalé, ale sú prejavom ich bohatého vnútorného sveta.    Nevstupujme deťom do ich výtvorov.

 

Autorka: Petra Ort

Podobné články