Výučbové princípy v Montessoriovskej škole

Montessoriová svoju výučbu založila na tvrdení, že „Ľudská osobnosť, nie výchovná metóda sa musí brať do úvahy“. Dieťa by malo byť rešpektované a považované za samostatne vyvíjajúcu sa bytosť. Na učiteľa nenahliadajú ako na autoritu, ale ako na rovnocenného partnera, ktorého hlavnou úlohou je snaha vytvoriť vhodné prostredie pre učenie žiaka.

Výučba v Montessoriovskej škole sa riadi niekoľkými zásadami, medzi ktoré patria:

 

  • Podpora činnosti dieťaťa.
  • Nenapomínanie, absencia trestov.
  • Neautoritatívny, nenátlakový prístup.
  • Učiteľ ako facilitátor, sprievodca dieťaťa.
  • Použitie materiálov a pomôcok s ohľadom na vek a psychický vývoj dieťaťa.
  • Primerané použitie uznania, snaha o nevybudovanie závislosti dieťaťa na pochvalách.
  • Posilnenie zdravého sebavedomia a sebadôvery dieťaťa, podpora jeho bezpečia.
  • Princíp tzv. Delenej zodpovednosti (dieťaťu je poskytovaná sloboda iba v tých prípadoch, keď je schopné s ňou adekvátne naložiť).
  • Dieťa aktívne prispieva ku konštrukcii svojho vzdelania.
  • Možnosť voľby materiálov a pracovného miesta.
  • „Pripravené prostredie“ berúce do úvahy vývoj žiakov a ich schopnosti.
  • Chápanie chýb ako nutnosti hlbšieho precvičenie učiva.

Podobné články