September je zvláštny mesiac, je spojený s koncom leta a tým, že sa príroda pripravuje na zimný oddych. Zároveň je spojený s novým začiatkom. Pre veľa detí je september mesiacom obrovských zmien v ich živote. Prvýkrát sa učia byť samé ze seba v cudzom prostredí.
Montessori prostredie je na toto úžasné, je jednoduché, čisté, jasné, málo sa meniace, s jasnými pravidlami a pocitom bezpečia. V prostredí ako takom sa toho veľa nemení a deti vedia čo v ňom môžu očakávať. Zmeny sa však objavia v policiach.
Hlavne cvičenia praktického života by mali odzrkadľovať prostredie detí. Jeseň je priam úžasný zásobárnik prírodnín vhodných do aktivít.
Jedna z úloh cvičení praktického života je napomôcť deťom adaptácii sa na škôlku. Deti majú na výber, či budú pracovať na koberčeku (hneď ako sa ho naučia rolovať) alebo pri stolčeku. Aj tu však máme jedno jasné pravidlo – ak cvičenie obsahuje vodu, je určené len na stolček. Deti sa učia, ako s pomôckami pracovať, ako ich upratať a vrátiť na miesto, že zo všetkého máme len jeden kus a s pomôckou môžu pracovať tak dlho, ako potrebujú. Učia sa zodpovednosti za svoje správanie aj za prostredie.
Ako tieto pomôcky pripraviť?
Jednoducho 🙂
Cvičenia praktického života sú jednoduché cvičenia s jasným cieľom. Podnos je pripravený tak jednoducho, ako sa to len dá. Cvičenia sú pripravené tak, že ich možno opakovať. Nie sú vytrhnuté z reality a uspokojujú potreby detí. Tieto aktivity sa snažíme obmienať, aby boli pre deti stále zajímavé. A preto do nich vkladáme prvky aktuálnej sezóny. Na väčšinu týchto aktivít nepotrebujete nič špeciálne a všetko už možno aj máte dome.
Jedným zo základných cvičení, ktoré pripravujú deti na písanie, je lyžicovanie. Potrebujete 2 nádoby a lyžicu. A niečo, čo budete prekladať. Použiť môžete napríklad fazuľku, ktorú si s deťmi nazbierate v záhrade (alebo kúpite v obchode). Poslúžia aj suché kukuričné zrnká. Tie získate zo zoschnutého klásku kukurice, čo je mimochodom ďalšia aktivita vynikajúca na jemnú motoriku. Po jednom zrniečku oddeľovať kukuričné zrnká zo suchého klásku a hádzať ich do mištičky. Alebo suchý hrach či nelúpané slnečnicové a tekvicové jadierka.
Do lyžicovaní patria aj všetky aktivity s kliešťami a pinzetami. K veľkým kliešťom sa na manipuláciu hodia 2 košíky a gaštany. Malou pinzetkou môžete oddeľovať slnečnicové zrniečka z hlavičky slnečnice.
Stáva sa Vám, že sa motáte po obchode a nájdete krásne sezónne poháriky, džbániky, mištičky a rozmýšľate, na čo by vám boli? Tak presne na toto 🙂 Stačí do nich dať vodu a deťom do rúk pipetu a môžu pipetovať a trénovať si koordináciu oka a ruky.
Na rozvíjanie zmyslov si napríklad nosíme z prechádzok listy a hľadáme, ktorej farebnej doštičke sa podobajú najviac.
Sezónne prvky aj v matematike či jazyku.
Na jeseň počítame jabĺčka alebo tekvičky a priraďujeme k nim správne číslo, v poličkách sa objavujú kartičky s obrázkami jesenných listov alebo plodov. V jazyku máme napríklad trojzložkové kartičky s časťami tekvice. Samozrejme, tekvicu si najprv s deťmi rozrežeme a popíšeme jej časti, ochytáme, ovoniame, preskúmame.
A nezabúdame na gaštankov.
Ide o tvorivú aktivitu, ktorá dobre precvičí naše prsty. Pomocou vrtáčiku na gaštany si gaštany prevŕtavame a spájame so špáradlami. Zo začiatku deti potrebujú našu pomoc, no neskôr si svojich panáčikov vytvárajú samé.
Aké jesenné aktivity bodujú u Vás?