Farbičky, vodovky, temperky, fixky a iné maľovátka. V ponuke je ich všade plno, no ako si z nich vybrať? Čo by mali byť kritériá pri výbere a čo si s nimi môžete vyvoriť?
O tom ako pripraviť ruku na písanie som už čo to popísala v článku Môj škôlkár nechce kresliť… teraz sa chcem zamerať skôr na to, čo robiť keď škôlkar kresliť chce a má správny úchop. Pod správnym úchopom myslím úchop písadla tromi prstami, tak, aby to bolo dieťaťu prirodzené. Ceruzka leží na prostredníku a z vrchu ju pridŕžaju palec a ukazovák. Aby dieťa v predškolskom a skorom školskom veku držalo správne ceruzku, tak aj ceruzka by mala byť správna. Ceruzka by mala byť dostatočne hrubá (aspoň 9-10 mm) a trojhranná. Maťko používa aj v škole túto. Obyčajnú ceruzku sme začali zháňať, keď Maťka začali baviť grafomotorické úlohy a bludiská (mal necelých 5 rokov)
S Maťkom (6 rokov a 3 mesiace) sme dnes, počas lockdownového popoludnia, mali vyfarbovaciu náladu. Na rôznych zimných omaľovávnkach zakúpených či voľne stiahnutých Vám ukážeme, aké farby používame a prečo som mu ich vybrala.
Voskovky
Na prvé vymaľovávacie pokusy odporúčam voskovky. Sú mäkké, zanechávajú jasnú širokú stopu a sú k dispozícií v rôznych farbách. Odporúčam voskovy buď trojhranné alebo okrúhle so šírkou aspoň 1 cm. Deti sa učia odhadnúť tlak na podložku, preto odporúčam voskovky, ktoré tak ľahko nezlomia. Postupne zistia, že nemusia až tak veľmi tlačiť. My máme doma už druhú krabičku týchto. Majú jasné farby a dobre sa držia. Priemer voskovky je 14mm, a pri tom sú „krátke“ len 7,5cm. Sú obzvlášť vhodné na vyfarbovanie veľkých plôch. Vyfarbovanie s nimi je omnoho rýchlejšie ako s klasickými farbičkami, preto ich veľmi obľubujú aj mladší škôlári. Odporúčam ich pre deti od približne 2,5 roka, no kľudne ich môžete zabaliť do školskej tašky prvákom.
Farbičky
Farebné farbičky (spolu s fixkami) máme doma potriedené podľa farieb v pohárikoch označených nálepkou. Všetky farbičky (či fixky) sú široké aspoň 1 cm a sú okrúhle alebo trojhranné. No Maťko si vyberá len niektoré. A to tie, čo majú silnú stopu pri vyfarbovaní. Trojhranné „jumbo“ farbičky nájdete v rôznych prevedeniach a cenových reláciach, no tu určite odporúčam siahnuť po drahšej sade s nelámavou tuhou (alebo aspoň málo lámavou). Maťko najradšej farbí s týmito, dokonca si ich vypýtal na Vianoce, lebo sa mu minula „telová“ a fialová. Rovnakú sadu má aj v škole a má na nich rád to, že sa mu dobre strúhajú. Je v nich naozaj „široká“ tuha s priemerom 5 mm, čiže vyfarbovanie s nimi ide pomerne rýchlo, vyberá si ich hlavne na obrázky, na ktorých je mnoho detailov.
Fixky
No, to je kategória sama o sebe, veľakrát o nich platí – deti ich milujú a rodičia nenávidia. Deti milujú fixky pre ich výraznú stopu, rýchle farbenie, rodičia ich „nenávidia“ pre zafarbenie rúk, oblečenia či nábytku. Taktiež ich nevýhodou je zaschnutie, či polámané a zatlačené hroty. Pre mňa je ich nevýhodou aj to, že sú väčšinou moc tenké do ruky a deti nimi zvyknú neprimerane tlačiť alebo naopak kresliť až moc z ľahka. Preto fixky volím až keď dieťa farbí voskovkami a kvalitnými ceruzkami. Tieto, s ktorými si Maťko kreslil dnes, nemali byť pre neho, ale pre iné 4 ročné dieťatko. No ostávajú u nás. Sú hrubé, sýte, majú pevný hrubý hrot, ktorý sa nezatlačí ľahko a sú prateľné. Ja fixky testujem tak, že sa nimi popíšem a skúšam ako ťažko je ich umyť. Tieto išli až prekvapivo dobre mydlom a teplou vodou. Sú vhodné na kreslenie aj na vyfarbovanie.
Bonus – zvýrazňovače
Tak toto je u nás aktuálne „top“ – zvýrazňovače. Kvôli farbám samozrejme. No klasické sa veľmi rýchlo zničili. Tieto sú gélové, strúhateľné, v rovnako neónových farbách ako moje náročné dieťa požaduje. Konečne môže vyfarbovať zvýrazňovačmi bez toho aby ich zničil alebo nám vyschli. Samozrejme, ako je u mňa podmienkou, sú vhodné do detskej ruky predškolského veku približne od 4 rokov. Potešíte nimi aj veľkých školákov, ktorí ich už potrebujú naozaj, nakoľko nevysychajú.
Maľovanie farbami
„Vytláčacie“ vodové alebo prstové farby sme začali obmieňať klasickými vodovkami niekedy pred 3tími narodeninami. Začali sme vodovkami s veľkými farbami a vyfarbovali sme jednofarebné veľké jednoduché obrázky (napríklad žltou banán, zelenou hrušku, červenou jablko…). Teraz používame vodovky rôzne – klasické, s trblietkami či neónové. Pri vodových farbách je dôležité, aby zanechávali dobrú stopu. Taktiež odporúčam štetce, ktoré sa deťom dobre držia a uzatvárateľnú nádobu na štetce, ktorá znižuje riziko rozliatia. Naša ostala v škole. Po rozliati vody mi Maťko „pripomenul“ že by so mu mala jednu kúpiť aj domov.
Temperové farby v kelímku
Temperové farby používame aj vytláčacie aj v kelímku. Tieto sa mi zapáčili pre sýtosť farieb a šikovné balenie. Cielene som vybrala menšie balenie, aby sme si mohli niektoré farby „namiešať.“ Odporúčam ich pre vek 5,5 a staršie deti. Pokiaľ nemajú záľubu v miešaní farieb a odtieňov ako to moje, tak je vhodnejšia sada s 12 kelímkami.
Lepidlo
Lepenie vie byť aj iné ako len klasickou lepiacou tyčinkou, k lepidlu môžeme potrebovať napríklad štetec. Na fotke je táto sada. Ako mištičku na lepidlo sme použili plastové viečko. Maťko si na obrázku „natrel“ sneh lepidlom a potom si tam dosypal soľ. Po vyschnutí vymaľoval iglu trblietavými vodovkami.
Druhý lepidlový obrázok bol náročnejší. Najprv si Maťko vyfarbil šišku a vetvičky fixkou. Potom lepidlom nakreslil vetvičky, ktoré bohato posolil. Po vyschnutí sme prebytočnú soľ otriasli a vetvičky dofarbili na zeleno. V poháriku si Maťko spravil „zelenú vodu“ štetcom a vodovými farbami. Túto vodu pipetou opatrne kvapkal na vyschnuté lepidlo so soľou.
Keď sme tento týždeň začali „tvoriť“, tak som sa Maťka pýtala, či ho môžem fotiť. Maťko mi povedal, že Vás chce inšpirovať aby ste si maľovali všeličo s deťmi. A tak sme si poobede vždy niečo vyfarbili. Tieto obrázky sú čisto Maťkove výtvory, ja som si tvorila svoje. Použili sme takmer všetky farby, ktoré aktuálne doma používame. Tak dúfam sa nám to podarilo.
Marcela Gregorovičová
lektorka montemama
a prvák Maťko