Montessoriová svoju výučbu založila na tvrdení, že „Ľudská osobnosť, nie výchovná metóda sa musí brať do úvahy“. Dieťa by malo byť rešpektované a považované za samostatne vyvíjajúcu sa bytosť. Na učiteľa nenahliadajú ako na autoritu, ale ako na rovnocenného partnera, ktorého hlavnou úlohou je snaha vytvoriť vhodné prostredie pre učenie žiaka.
Výučba v Montessoriovskej škole sa riadi niekoľkými zásadami, medzi ktoré patria:
- Podpora činnosti dieťaťa.
- Nenapomínanie, absencia trestov.
- Neautoritatívny, nenátlakový prístup.
- Učiteľ ako facilitátor, sprievodca dieťaťa.
- Použitie materiálov a pomôcok s ohľadom na vek a psychický vývoj dieťaťa.
- Primerané použitie uznania, snaha o nevybudovanie závislosti dieťaťa na pochvalách.
- Posilnenie zdravého sebavedomia a sebadôvery dieťaťa, podpora jeho bezpečia.
- Princíp tzv. Delenej zodpovednosti (dieťaťu je poskytovaná sloboda iba v tých prípadoch, keď je schopné s ňou adekvátne naložiť).
- Dieťa aktívne prispieva ku konštrukcii svojho vzdelania.
- Možnosť voľby materiálov a pracovného miesta.
- „Pripravené prostredie“ berúce do úvahy vývoj žiakov a ich schopnosti.
- Chápanie chýb ako nutnosti hlbšieho precvičenie učiva.